Dansk koncertarrangør sælger til udenlandsk gigant

Dansk koncertarrangør sælger til udenlandsk gigant

The War on Drugs i Tap1 i november 2017, arrangeret af smash!bang!pow!

smash!bang!pow! sælger 25 procent af virksomheden til FKP Scorpio

Den danske koncertarrangør smash!bang!pow! har netop solgt 25 procent af virksomheden til den tysk baserede virksomhed FKP Scorpio, der arrangerer festivaler og koncerter i store del af Europa, og som tidligere har været medejer af NorthSide og Tinderbox. FKP Scorpio ejer en mindre andel af Beatbox Entertainment, der blandt andet står for kommende koncerter med navne som Interpol, Hozier og A Perfect Circle, men er bortset fra købet af en fjerdedel af smash!bang!pow! ellers ikke aktiv på det danske marked. I alt står virksomheden bag 19 europæiske festivaler, blandt andre svenske Where's the Music, tyske SouthSide og hollandske Best Kept Secret.

smash!bang!pow! har siden 2009 bragt udenlandske artister til danske spillesteder og festivaler samt repræsenteret udvalgte danske artister som booking- og managementagentur. Agenturet stod blandt andet bag den nystartede Journey Festival i Den Grå Hal i september og har arrangeret kommende koncerter med blandt andre Charlotte Gainsbourg, Skepta og Nils Frahm.

Vi har stillet smash!bang!pow!s direktør Nikolaj Thorenfeldt en stribe spørgsmål om salget til FKP Scorpio.

Hvorfor har I solgt 25 procent til FKP Scorpio?

– Fordi vi som uafhængig koncertarrangør har nået et glasloft for vores vækst. Hvis vi gerne vil tage vores filosofi og forretning et stykke længere op i fødekæden, så kræver det flere ressourcer og et stærkt internationalt netværk. Det får vi i partnerskabet med FKP.

Hvorfor lige FKP?

– Fordi FKP og s!b!p! faktisk ligner hinanden i vores DNA og vores tilgang til koncertbranchen. Folkert Koopmans har selv bygget sin butik op fra bunden, hvilket hele hans organisation bærer præg af, og vi har haft mange gode samtaler om dette partnerskab gennem længere tid. Det har skabt en både betryggende og stærkt motiverende afklaring i forhold til målsætninger, forretningsfokus og rollefordeling. Der er rigtig mange spændende perspektiver i dette partnerskab.

Hvad kommer deres medejerskab til at betyde for jeres fremtidige profil?

– For os har det været ekstremt vigtigt at finde en samarbejdspartner, der vil videreudvikle den butik, vi har bygget op i dag samtidig med, at vi kan forblive så uafhængige som overhovedet muligt. Vores kernekompetence har alle dage været at spotte de bedste nye internationale og nationale talenter – og partnerskabet med FKP vil give os en infrastruktur og et stærkt netværk til at fortsætte med det. Men vi vil også få mulighed for at tage en artist hele vejen til de allerstørste scener, hvilket i dag er umuligt at gøre på egen hånd.

– Vi vil fortsat fokusere på at udvikle på de bedste af de nye navne, sådan som vi har gjort det med for eksempel The War On Drugs, Courtney Barnett, Grimes, Future Island og mange andre. Men hvor vores største fokus historisk set har ligget på de udenlandske artister, vil vi fremover gerne kigge endnu mere på de hjemlige navne også. Dansk musik har i min optik aldrig været mere interessant end lige nu, og det vil naturligvis gerne have et øget fokus på igennem en udvidelse af repræsentation af danske artisters livekalender. I den forbindelse har vi ansat Viktoria Skovhus, der tiltræder 1. december som fuldtids bookingagent for vores danske roster. Viktoria har trods sin unge alder allerede haft ansættelse hos Have Kommunikation og som selvstændig, hvor hun har samarbejdet med aktører som Live Nation og Grøn Koncert – og arbejdet som frivillig for Roskilde Festival på kommercielle partnerskaber.

I har præsenteret jeres nye Journey Festival tidligere i år, vil I opgradere på festivalfronten?

– Nej, det vil vi ikke pt. Vi har, som du siger, åbnet vores nye event Journey, som der ligger nogle spændende udviklingsplaner for. Men helt overordnet er vores fokus at arbejde tæt sammen med de festivaler, der allerede eksisterer i markedet – sådan som vi har gjort de sidste mange år.

Forbliver du stadig direktør i virksomheden?

– Ja, jeg forbliver som direktør, og vi har dertil ansat nye folk til setuppet. Ud over Viktoria, som jeg nævnte før, så er Emma Hestbæk startet som Junior Promoter og Jacob Brøndlund er tilknyttet som produktionsmand

FKP Scorpio har også været medejer af NorthSide og Tinderbox, men er blevet købt ud igen af festivalernes bagmænd Down the Drain. Har det givet jer anledning til overvejelser?

– Det er klart, at det tidligere samarbejde har givet anledning til overvejelser. I den forbindelse har vi kunnet konstatetere, at FKP har indgået et hav af partnerskaber på tværs og Europa, og 90 procent af dem er gået godt. Samtidig har jeg insisteret på, at vi skal have et udgangspunkt, der handler om, at vi ville handle med alle i Danmark. Det er FKP 100 procent enige med os i, og det matcher deres filosofi i alle andre lande.

LÆS OGSÅ: Udenlandsk festivalgigant ude af NorthSide og Tinderbox-samarbejde

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA