x

REPORTAGE: Musikbranchen i fælles opgør mod sexisme

REPORTAGE: Musikbranchen i fælles opgør mod sexisme

Arkivfoto fra HUN SOLO-koncert

I dag stod musikbranchen sammen i kampen mod sexisme. Mere præcist betyder det, at hele branchen var inviteret til et samråd, der satte sexismedebatten på dagsordenen med formålet at komme det til livs på tværs af hele musikindustrien.

Initiativtagerne bag, W.A.S Entertainemt, kunne således præsentere et tre timer langt program, hvor forskellige brancheaktører kom til orde, og hvor en åben debat til sidst kunne udfolde sig. Et samråd, der fandt sted over Zoom, og hvor cirka 70 branchefolk var “mødt ind”.

Først og fremmest fik Tess Skadegård Thorsen ordet, forsker, aktivist og konsulent, som har specialiseret sig i repræsentation i de kreative industrier. Hun underviser i køns- og seksualitetsteori på Københavns Universitet og arbejder som konsulent med kunder på tværs af de kreative brancher, blandt andre Danmarks Radio.

I hendes oplæg blev den sexistiske debat sat på spidsen, og en af centerpunkterne var, at musikverdenen som branche “skal et spadestik dybere”. Hertil nævnes, at numerisk lighed ikke er garanti for forandringer i magtfordeling, sexisme og strukturel diskrimination. For med numerisk lighed kan problemet givetvis blot blive større, for får vi flere kvinder ind, er der flere kvinder, der kan blive behandlet dårligt.

Det, vi skal have som hovedmål er at ændre hele kulturen bag køn i musikbranchen og lave et opgør med alle de stereotypiske opfattelser, ikke kun af køn, men også en lang række andre kategorier som alder, etnicitet, racisme, bias med flere. Med andre ord skal vi have flere nuancer ind i billedet, for repræsentation i musikbranchen handler ikke kun om køn.

– Vi forventer, at minoriteter – inklusive kvinder – er inkompetente. Selv hvis man ikke selv tror på det, så forventer man også selv, at man bliver mødt som inkompetente. Det forskruer konkurrencen, fortæller Tess Sakdegård Thorsen blandt andet.

Til samrådet blev vi også introduceret til Sofie Sarlvit, der har skrevet speciale om kvindelige artister i musikindustrien. Hun pegede imidlertid på, at gatekeepere er en del af det helt store problem, men også en del af løsningen. Problemet er at for mange gatekeepere er mænd, mere præcist ni ud af ti. Det gør det blandt andet sværere for kvinder at skrive kontrakt, fordi pladeselskaber ikke tør satse på dem eller kun vil bruge et mindre budget, fordi der er mindre efterspørgsel på kvinder hos streamingtjenester.

I det store billede er konklusionen, at vi sidder fast i en ond spiral, vi i fællesskab skal ud af.

Problemet skal løses i fællesskab
Efter oplægget om selveste problematikken blev en række aktører bragt på banen for at tale om igangværende initiativer, heriblandt IFPI, DJBFA, Hun Solo, Snyk og Rytmisk Musikkonservatorium, der gør en forskel for ubalancen i musikindustrien.

Hovedkonklusionen var, at vi har brug for et fællesskab på tværs af instanser i musikbranchen, vi skal turde snakke åbent om processen med hinanden og stille krav. Fællesskab er nøgleordet, for det er igennem fællesskab, at vi sammen kan ændre kulturen inden for kønsubalance. Og hvis alle bidrager til den forskel, allerede fra i dag, så er vi godt på vej. Og med 70 deltagende brancheaktører kan man vist godt øjne et håb for en positiv udvikling fremadrettet. 

LÆS OGSÅ: MUSIKBRANCHENS VRANGSIDE: Når sandheden skal frem


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA