GAFFA.dk – alt om musik
Den udenlandske musik har overhalet den danske i takt med udbredelsen af streamingtjenester
Danskerne lytter i stigende grad til udenlandsk musik og mindre til dansk musik i forhold til for 10 år siden. Det er konklusionen i en ny opgørelse fra Danmarks Statistik.
Danmarks Statistik har set på forbruget af musik i perioden 2009-2019, og hvor dansk musik i 2009 omsatte for 244 millioner kroner i Danmark, mens udenlandsk musik omsatte for 289 millioner, er tallet i 2019 faldet til 205 milloner for dansk musik, men udenlandsk musik er steget til 396 milloner. Omsætningen for den udenlandske musik overhalede den danske i 2012, hvilket ifølge Danmarks Statitisk falder sammen med den øgede interesse for streaming, efter at Spotify åbnede i Danmark i 2011, og andre streamingtjenester hurtigt fulgte.
”Vi kan se, at den danske musik i starten og op til midten af 10’erne fik en større andel af deres salg fra fysiske medier, end den udenlandske musik gjorde,” forklarer Claus Andersen, kontorchef i Danmarks Statistik i en pressemeddelelse og fortsætter:
”En forklaring på denne udvikling kan være, at de yngre aldersgrupper, der typisk er store musikforbrugere, i højere grad bruger de nye digitale tjenester og har mere internationalt orienterede musikpræferencer end de ældre aldersgrupper. ”
I 2012 kom cirka 25 procent af musikomsætningen fra streaming, en andel som var steget til 90 procent i 2019.
I alle årene, hvor streamingtjenesterne har været en del af markedet, har omsætningen af udenlandsk musik på disse tjenester været større end det danske, en afstand som kun er forøget i årenes løb.
Således var fordelingen på udenlandsk og dansk musik via streaming 55 procent international og 45 procent dansk i 2012, mens fordelingen i 2019 var 66 procent udenlandsk og 33 procent dansk.
Der er dog lys forude, hvis man frygter, at dansk musik går en svær fremtid i møde.
”De yngre generationer er storforbrugere af streaming og driver i høj grad salget af udenlandsk musik opad på disse tjenester,” forklarer Claus Andersen fra Danmarks Statistik og fortsætter:
”I takt med, at de lidt ældre generationer i højere grad omfavner streamingtjenester, kan man forvente en stigning i salget af dansk musik på disse.”
Du kan dykke ned i tallene hos Danmarks Statistik
LÆS OGSÅ: VOXMETER: Her er danskernes informationskilder til musik