Nyhed

Reklame med 50 Cent trukket tilbage

Reebok har måttet trække en reklame tilbage efter klager over, at den glorificerede brugen af våben

Det amerikanske sportsfirma Reebok har trukket en reklame med 50 Cent tilbage på grund af klager over, at reklamens hentydning til, at rapperen er blevet skudt ni gange, glorificerer brugen af skydevåben.

Reklamen, der er en del af Reeboks ”I Am What I Am”-kampagne, viser 50 Cent tælle op til ni, hvilket er blevet tolket som en henvisning til det faktum, at han efter sigende skulle være blevet skudt hele ni gange. Dette fik blandt andet en mor, hvis søn blev skudt ned foran en natklub i 2002, til at rette en klage til Advertising Standars Authority (ASA).

”Det er ulækkert,” udtaler hun ifølge bbc.com og fortsætter: ”Min søn blev dræbt af en enkelt kugle – 50 Cent er heldig at være blevet skudt ni gange og overleve.”


En talsmand for Reebok har siden udtalt, at firmaet selv finder reklamen ”socialt ansvarlig”, men de har altså ikke desto mindre valgt at trække den tilbage for at undgå yderligere negativ omtale og en eventuel boykot.

ASA kigger stadig nærmere på sagen og skulle snart have en formel dom klar, der en gang for alle skal afklare om Reeboks reklame var uetisk og skadelig.

ANNONCE