Klumben & Raske Penge er ikke blevet rige af at reklamere for Faxe Kondi i sommerens landeplage
De to dancehall-kunstnere Klumben (th. på foto) og Raske Penge udgav i foråret sangen "Faxe Kondi", som er blevet et af sommerens største hits, i juli var den næstmest spillede sang på P3 og i skrivende stund har over 1,3 millioner visinger på YouTube. Nummeret har skabt stor opmærksomhed omkring Faxe Kondi-sodavanden og har fået salget af Faxe Kondi til at stige markant.
I Coops 1200 butikker, der blandt andet tæller Kvickly, Fakta og SuperBrugsen, er der i sommerperioden eksempelvis langet 11 procent flere halvliters Faxe Kondi over disken sammenlignet med sidste år, skriver Politiken.
Klumben og Raske Penge har dog ikke fået penge af Faxe Kondis producent, Royal Unibrew, for at lave sangen, fortæller de til Politiken.
"Vi prøvede jo helt i starten at skrive en mail til dem, hvor vi skrev: Hey, det er Klumben her. Jeg drikker meget Faxe Kondi, jeg er helt vild med jeres sodavand og har lavet en sang om den. Skal I ikke give mig nogle penge?", lyder det fra Rasmus Poulsen alias Raske Penge.
Sodavandsproducenten afviste dog tilbuddet fra de på det tidspunkt temmelig ukendte musikere og sendte en sportstaske med logo som tak. Noget, som har skuffet duoen en kende.
"Vi har ikke fået noget af dem. Men vi forventer nok lidt at få en gave på et tidspunkt; det ville være klædeligt", siger Raske Penge til Politiken og fortsætter:
"Alle folk siger: 'Har I virkelig ikke fået noget af Faxe? Hold kæft, det er dumt', 'Er du klar over, man kan slet ikke købe den slags reklamer for penge?', og 'I skal sgu da have noget'. Det er på en måde frustrerende, at det sætter skår i glæden over den succes, som vores sang har".
Dette får Politiken til at spørge:
Hvad kunne I tænke jer, et års forbrug af Faxe Kondi?
"Hellere penge!" lyder svaret fra duoen, der – selvom de kommer fra et undergrundsmiljø – ikke er afvisende over for at modtage penge fra en stor, kommerciel virksomhed.
"Vi har ikke lovet nogen, at vi vil være undergrund. Og al kunst og kultur er så indsvøbt i sponsoreringstankegangen, at det er svært at undgå det", siger Raske Penge.
I dialog med producenten
Royal Unibrew vil da heller ikke afvise, at man her kunne finde på at give en eller anden form for erkendtlighed til dancehall-duoen. Produktchef Kirsten Roding udtaler følgende til Politiken, som svar på spørgsmålet om, hvorvidt Klumben & Raske Penge fortjener en gave.
"De har gjort en stor indsats for os, så det snakker vi om. Vi er i dialog med dem".
Når man spørger dem selv, så vil de gerne have penge. Er det også det, du tænker er en mulighed?
"Det vil jeg ikke kommentere på, det er mellem dem og os", siger produktchefen.
Læs også historien "Eksperter: Faxi Kondi-sang er ubetalelig PR" her.
Se videoen til "Faxe Kondi"-hittet her.