To eksperter i marketing er imponeret over Klumben & Raske Penges PR for Faxe Kondi
De to dancehall-kunstnere Klumben og Raske Penge udgav i foråret sangen "Faxe Kondi", som blev et af sommerens største hits og i juli var den næstmest spillede sang på P3. Nummeret har skabt stor opmærksomhed omkring Faxe Kondi-sodavanden og har fået salget af Faxe Kondi til at stige markant.
I Coops 1.200 butikker landet over, der blandt andet tæller Kvickly, Fakta og SuperBrugsen, er der i sommerperioden eksempelvis langet 11 procent flere halvliters Faxe Kondi over disken sammenlignet med sidste år, skriver Politiken.
Faxe Kondi-profileringen er den bedste slags marketing, man kan få, udtaler to eksperter, Torsten V. Ringberg og Anne Glad, der begge har mange års erfaring med, hvordan virksomheder bedst får spredt deres budskab og får solgt varen.
"Jeg er helt sikker på, at de har haft et øget salg, for der vil være en masse, som synes, Faxe Kondi nu er ekstra cool" siger strategisk direktør Anne Glad fra reklamebureauet Envision til Politiken.
Og det faktum at Klumben og Raske Penge ikke er blevet betalt af virksomheden bag Faxe Kondi – bortset fra en sportstaske (læs historien "Løn for Faxe Kondi-hit: En sportstaske" her) gør, at troværdigheden og dermed reklameværdien er ekstra høj, vurderer Torsten V. Ringberg, der er professor i forbrugeradfærd ved handelshøjskolen CBS.
"Det betyder enormt meget, at det ikke er en almindelig reklamesang. Det her giver meget mere pondus i budskaberne. Og så er det jo helt enormt, som radioen spiller sangen," fortæller Ringberg til Politiken.
Vigtigt at håndtere succesen rigtigt
De to eksperter mener begge at Faxe Kondi og andre sodavandsvirksomheder, der skulle stå over for samme situation, bør tackle succesen på den umiddelbart mest oplagte måde:
"Hvis de laver en eller anden reklamekampagne, rammer de helt ved siden af den ånd, der nu er skabt, og så dør det fuldstændig. De skal være meget forsigtige", siger Torsten V. Ringberg til Politiken.
Kan sodavandsproducenterne derimod forstå at håndtere situationen rigtigt og ikke på en, med Ringbergs ord, "smart-smart marketingsmåde", kan de bruge den effektivt.
"De kan bruge sangen som anledning til at støtte subkulturens aktiviteter, for eksempel reggaemusik, festivaler eller lignende, uden de direkte siger: Køb Faxe Kondi", lyder det fra professoren fra CBS.
Torstein R. Ringberg er spændt på at se, om virksomheden kan aflæse de symbolske værdier i sangen, da det i en subkultur som reggae- og dancehall-miljøet betyder meget, at man signalerer andet end bare at tænke på penge.
"Der er mange eksempler på, at det fungerer fantastisk godt, hvis man støtter nogle værdier i stedet for produktet. Så kan de bare håbe på, at de unge tager det til sig og skaber den gensidige tillid, så subkulturen har lyst til at støtte produktet fremefter", konstaterer Torstein R. Ringberg.
Se videoen til "Faxe Kondi"-hittet her.