x

#Reptileyouthsvarer – Reptile Youth svarer læserspørgsmål

#Reptileyouthsvarer – Reptile Youth svarer læserspørgsmål

Reptile Youh er aktuelle med deres anmelderroste andet album "Rivers that Run for a Sea that is Gone", og sanger Mads Damsgaard Kristensen svarer her på læsernes spørgsmål:

Har I ADHD? (Anders Kynde via Twitter) 

– Nej. Nok nærmest modsat. Lige i skrivende stund i hvert fald.

Hvad er jeres foretrukne måde at fortabe jer selv på? (Nille LK via Facebook)

– Jeg fortaber mig bedst i naturen. Væk fra alting. Jeg er født derude, hvor der ikke rigtigt er nogen. Og når jeg skal fortabe mig tager jeg derud. Med en masse bøger og digtsamlinger.

Mads, hvorfor skal du altid crowdsurfe til jeres koncerter? Og hvad er det vildeste, du har oplevet på sådan en tur rundt blandt publikum? (Tue via Facebook)

– Det skal jeg heller ikke altid. Jeg har prøvet på at lade være et par gange. Men det er virkelig hårdt for mig. Det virker unaturligt ikke at slippe det hele løs. Måske har jeg brug for at fjerne en del af den barriere, der er mellem scene og publikum? Måske synes jeg bare, det giver energi? Jeg ved det ikke. Jeg har oplevet en mange forskellige reaktioner ude blandt folk. På Island var jeg ved at komme op at slås. Jeg har også kysset med folk, mens jeg lå dér oven på. Det vildeste for mig er dog ikke nødvendigvis det, der virker vildest på andre. Nogle gange får man et kort sekund kontakt med en person på en helt speciel måde, og så kan det virke stærkere end alt muligt andet galskab.

Hvordan plejer I henholdsvis jeres krøller og overskæg? Og kunne I finde på at lade dem falde på et tidspunkt? (Kristoffer via Facebook)

– Jeg putter bodylotion i mit hår. Men ellers gør vi nok ikke rigtig noget. Jeg tror, det falder en dag. Så bliver vi til helt andre mennesker.

Hvordan var det at vinterbade i musikvideoen til JJ? Hvis idé var det, og er det noget, I har fået lyst til at dyrke yderligere? (Sidsel via Facebook)

– Det var sindssygt koldt. Der var ikke nogen sauna. Og jeg skulle i flere gange. Så sad jeg i en lille Fiat 500 med varmen skruet helt op på max. Det var instruktøren Rasmus Weng Karlsens idé. Han ville gerne sætte os i en situation, vi ikke havde lyst til at være i. Og han kunne se en masse smukke billeder i det. Esben var nærmest panisk angst for at komme i. Han vågnede midt om natten, før vi skulle skyde videoen og kunne ikke sove, fordi det kørte rundt i hovedet på ham med vinterbadning. Han havde også læst artikler om det på nettet. Og påstod, at man kunne besvime af chokket. Jeg ikke, om det er rigtigt. Jeg tror, det tog os næsten en time at overtale ham til at hoppe i. Da det var overstået, var han helt høj af adrenalin.

I er uddannet som kaospiloter. Hvordan kan I bruge jeres uddannelse i jeres karriere som Reptile Youth? (Henrik via Facebook)

– Jeg tror, man lærer nogle ting på den uddannelse, som kommer til at ligge ret ubevidst i en. For eksempel, hvordan man samarbejder godt med folk. Også folk, der er markant forskellige fra en selv. Samtidig arbejder vi måske også med vores musik på en lidt anden måde. Vi prøver i hvert fald på at gøre tingene på en anderledes måde. For eksempel er vores nye plade udgivet i et samarbejde med Mercedes-Benz. Vi har haft som vision for det samarbejde, at vi godt kunne tænke os at få Mercedes og Pirate Bay til at samarbejde om at udgive vores plade. Det er stadig noget, vi arbejder på.

I har lavet en sponsoraftale med Mercedes-Benz og har I den forbindelse udtalt, at det blandt andet var, fordi I omkring jeres første album følte jer "meget fastklemte af kommercielle interesser og en konform udgivelsesproces". Men Mercedes-Benz har jo også en kommerciel interesse i at samarbejde med jer. Hvad er jeres tanker omkring sådan et samarbejde? (Leo via Facebook)

– Mercedes er jo helt klart et kommercielt foretagende. Med kommercielle interesser. Det ved enhver. Men det er et pladeselskab som Sony eller EMI også. Mest af alt handler det på bundlinjen om penge for dem. Og det er helt okay. Det fede ved det samarbejde, vi har lavet med Mercedes er, at de har givet os fuldstændig frie tøjler til at lave den musik, vi har lyst til. Og til at arbejde med den på præcis den måde, vi har lyst til. Udgive den, som vi vil. Kommunikere den, som vi vil. Mercedes er kulturskabende, og det er det, vi samarbejder om. 

Hvis I også eksisterer om 50 år, hedder I så stadigvæk Reptile Youth til den tid? (Michael via Facebook)

– Vi overvejede faktisk at skifte navn før den her plade. Vi tænkte: Hvad er det værste, vi overhovedet kan gøre lige nu. Måske er det at skifte navn. Men vi blev overtalt til at lade være. Det er vel egentlig det bedste svar, jeg kan give til dit spørgsmål.

Hvordan fik I Trentemøller til at remixe JJ? – for han remixer jo ikke så meget for tiden. (Martin via Facebook)

– Jeg tror, vi var heldige, at han godt kunne lide sangen. Og at han måske fik en musikalsk idé med den, da han hørte den første gang. Vi er glade og stolte over, at han har remixet en af vores sange. Han er helt klart en af de mest ambitiøse og visionære danske musikere. Og har været det et godt stykke tid. Og så er noget af det mest inspirerende ved ham, at man aldrig ved, hvad han kommer op med.

Da GAFFA interviewede jer i september 2012, havde I begge dagjob på henholdsvis en kaffebar og som handicaphjælper. Har I stadig det, og hvis ja, hvordan fungerer det med jeres heftige turnéaktivitet? Og skal det fortsætte på den måde? (Nikolaj via Facebook)

– Jeg nåede faktisk kun at have én vagt på den kaffebar. Så indså jeg, at det ikke ville kunne passe sammen. Siden har jeg levet et usædvanligt skrabet liv, der nogle gange er ved at gå i stykker, men som måske giver mere mening end nogensinde. Esben arbejder stadig som handicapmedhjælper. Han er god til at få det til at passe sammen.

I turnerede i Kina tilbage i 2009. Skal I snart derover igen – eller til andre lande fjernt fra Danmark? (Katrine via Facebook)

– Vi har ingen planer om at tage tilbage til Kina i nærmeste fremtid. Jeg tror, vi snart skal tilbage til Mexico. Der har vi et virkelig godt publikum. Faktisk er et af de mest interessante steder, vi har turneret på det sidste været Østeuropa. Der er virkelig en speciel energi der. Bukarest for eksempel, er et helt vildt sted. På landet er der fårehyrder med smartphones. Alting ramler sammen på sådan en mystisk, men fuldstændig fantastisk måde. Man kan også mærke et stort håb der, synes jeg. Som om de tror på bedre tider.

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA