Nyhed

Stjerner støtter Jay-Z's streamingtjeneste Tidal

Artister viser støtten med turkise profilbilleder og et hashtag. Får det konsekvenser for Spotify?

Jay-Z har købt streamingtjenesten Tidal, og i løbet af i dag har et antal kunstnere valgt at vise deres støtte til Spotifys nye konkurrent. Det har artisterne gjort ved at skifte deres profilbilleder ud med blanke turkise billeder samt hashtagget "#TIDALforALL".

Rihanna, Beyoncé, Nicki Minaj og Coldplay er blandt de store navne, der viser støtten til den nye tjeneste, som allerede er blevet etableret i mere end 30 lande, herunder Danmark.

Nu hævder webstedet Breakit, at adskillige verdenstjerner er på vej til at forlade Spotify til fordel for Tidal, som satser på bedre lydkvalitet og økonomisk kompensation. Blandt de, der angiveligt forlader Spotify er blandt andre Madonna, Kanye West og Daft Punk.


For at svare på Tidals fremmarch har Spotifys pr-ansvarlige i Europa sagt følgende i et interview med Svenska Dagbladets Näringsliv:

"Vi har haft de seneste albums fra Kanye West og Madonna tilgængelige. Vi har stadig resten af deres kataloger, så det er ret begrænset, hvordan du kan mærke, at de ikke er på tjenesten længere."

Forskellen på at være Spotify-bruger og Tidal-bruger - i forhold til fortsat at kunne lytte til de ovennævnte kunstnere - er angiveligt, at ny musik fra disse kunstnere vil være tilgængeligt for Tidal-brugerne på udgivelsesdatoen, mens Spotify-brugere vil komme til at vente meget længere. 


Tidal blev oprindeligt lanceret af det norske firma Aspiro i oktober 2014, før det blev overtaget af Project Panther Bidco i marts 2015 – et firma styret af Jay-Z. Senere i dag holder Jay-Z en pressekonference, hvor han vil fortælle om sine planer for Tidal. Efter pressekonferencen vil det måske stå mere klart, hvad forskellen på Tidal og Spotify er. Vi glæder os i hvert fald til at følge streamingtjeneste-krigen. 

Tidal blev lanceret i Danmark i februar og koster et par hundrede kroner om måneden til gengæld for et katalog på over 25 millioner sange i hi-fi-kvalitet og 75.000 musikvideoer i hd-kvalitet. På tjenesten er der desuden artikler og interviews omhandlende musik, og som en ekstra bonus får man som betalende bruger mulighed for at tage en ven med til udvalgte koncerter anbefalet af den danske Tidal-redaktion. 

ANNONCE