x

Vinnie Who-album til spotpris er ikke på hitlisten

Vinnie Who-album til spotpris er ikke på hitlisten

Forrige mandag udgav Vinnie Who sit tredje album, "Harmony". Albummet blev udsendt gennem Tiger Music og solgt i Tiger-butikkerne til kun 30 kroner for en cd og 50 kroner for en vinylplade. Man skulle tro, at den lave pris kombineret med Vinnie Whos almindelige popularitet ville sende albummet højt ind på den officielle danske hitliste, man da hitlisten blev offentliggjort fredag morgen, glimrede Vinnie Who ved sit fravær. Udgivelsen er nemlig for billig, fortæller Michael Heitmann fra analysefirmaet M&I Service, der opgør hitlisten for pladeselskabernes danske brancheorganisation, IFPI Danmark.

– Vi har en minimumpris for 75 kroner for en udgivelse med op til tre enheder i, fortæller Michael Heitmann. – Det skyldes, at vi gerne vil have en hitliste, der afspejler nyudgivelser frem for genudgivelser, som ofte bliver solgt til lavpris. Det samme princip har man også i for eksempel USA.

Prispolitikken ærgrer Vinnie Whos to pladeselskaber, Fake Diamond og Tiger Music. 

– Jeg forstår godt, at IFPI ikke vil have, at man skal kunne komme på hitlisten med regulære tilbudsplader, men der sker jo meget nyt i markedet i denne tid, og jeg synes, de burde følge med udviklingen hurtigere, siger Anne Busacker fra Tiger Music og bakkes op af Kristian Nyholm fra Fake Diamond:

– Jeg er enormt stolt og glad over vores samarbejde med Tiger, som muliggør, at musikken når flere mennesker. Tiger Music har en forretningsmodel, som medfører, at cd'er og vinyler kan sælges billigere ud til slutbrugeren end vanligt. Jeg synes, det er interessant at snakke prispolitik i den sammenhæng og reflektere over, hvorvidt en cd for eksempel skal koste 150 kroner. Endvidere synes jeg, det er et grundvilkår at ryste posen og opfinde nye kanaler at udsende musik igennem. Derfor er det ærgerligt, at IFPI ikke kan følge med tiden – og at vi dermed ikke kan findes på hitlisten, da jeg næsten er sikker på, at vi er den artist i Danmark, som har solgt flest fysiske units siden udgivelsen den 30. marts.

Hvor mange Vinnie Who-plader har I solgt?

Anne Busacker, Tiger Music: – Hvis vi tager Danmark først, er salget gået forrygende. I udgivelsesugen (30/03 2015-06/04 2015) har vi solgt 1.828 styk solgte cd'er, og vinylen har solgt 560 styk. Salgstallene fra udlandet kan vi først rigtigt se på tidligst fra næste uge. Vi har trykt 20.000 cd'er og 10.000 vinyler med Vinnie Who, og dem skal vi nok komme af med, når udlandet tager fat. 

Hvor meget tjener Vinnie Who per solgt enhed?

– Overskuddet deles ligeligt mellem alle vores kunstnere og Tiger Music per albumudgivelse, som typisk ligger på lidt over 10.000 cd'er og 5.000 vinyler i oplag, og kunstneren får pengene, når kontrakten bliver underskrevet, uanset salgstal. For eksempel med en 50/50-deling får kunstner mellem 8-10 kroner for et oplag på 10.000 cd'er. I Vinnie Whos tilfælde var der enighed om at dele overskuddet i tre lige dele mellem kunstner, pladeselskab og Tiger Music. Jeg kan ikke nøjagtigt fortælle dig, hvordan Vinnie Who og Fake Diamond deler pengene mellem sig, men kan sige, at Fake Diamond får 2/3 af cirka 20 kroner per cd og cirka 22 kroner per vinyl på et oplag på 20.000 cd'er og 10.000 vinyler. Jeg synes også lige, at jeg vil nævne, at vi ikke ejer musikken. Rettighederne beholder musikeren. Vi ønsker at fokusere på distribution og markedsføring. Så det er en absolut fair deal for kunsterne. 

Rapporterer ikke salgstal

Spørgsmålet om hitlisteplacering er dog hypotetisk, da Tiger Music slet ikke indrapporterer deres salgstal, fortæller Michael Heitmann fra M&I Service.

– Vi har nogle skærpede krav til indrapportering af salgstal fra butikker, der er en part i udgivelsen, som det er tilfældet her, og dem har Tiger Music ikke kunnet imødekomme endnu. Tiger Music har dog sagt, at de vil kunne levere en mere præcis indrapportering til efteråret, og det vil vi da se frem til. 

Dette bekræfter Anne Busacker fra Tiger Music:

– Vi er i fuld gang med at forbedre vores opgørelser af salgstal, så vi forhåbentlig kan få et samarbejde med IFPI fra efteråret 2015.

Michael Heitmann er også åben over for en anderledes prispolitik fremover:

– Det er første gang, vi har oplevet en bred nyudgivelse, der er så billig, men der sker meget nyt i musikbranchen i disse år, så vi vil snart lave en intern testhitliste uden priskriterier, og det er da også noget, vi er i dialog med IFPI omkring.

Se den nye video fra Vinnie Who til singlen "Only Dreaming" herunder:


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA