x

FFS før dansk koncert: Samarbejde skaber udvikling

FFS før dansk koncert: Samarbejde skaber udvikling

Torsdag den 10. september optræder lejlighedsgruppen FFS i København, ved et arrangement stablet på benene af ArtFreq. FFS står for Franz Ferdinand Sparks, for det er lige netop de to grupper, skotske Franz Ferdinand og amerikanske Sparks alias brødrene Ron og Russell Mael, der har slået pjalterne sammen. Koncerten finder sted i Tivolis Koncertsal, hvor i øvrigt Sparks også optrådte for 40 år siden. GAFFAs Ras Bolding fangede Russell Mael på e-mail:

Den 10. september giver I koncert i København, sammen med Franz Ferdinand – et samarbejde, som nok har overrasket en del. Hvordan opstod dette samarbejde oprindeligt?

Det begyndte for 11 år siden, da Ron og jeg skrev nummeret "Piss Off". Det blev kimen til samarbejdet. Vi forsatte med at skrive sange sammen, indtil vi havde numre nok til et helt album, som alle var tilfredse med. 

Hvad kan vi forvente af koncerten? Nogle regulære Sparks-numre, nogle regulære Franz Ferdinand-numre og så nogle numre sammen?

– Vi fokuserer på FFS-albummet, som udgør grundstammen i koncerten. Herudover byder vi også på lidt udpluk fra begge gruppers bagkatalog.

Det er ikke just første gang, I samarbejder med andre kunstnere – I har tidligere arbejdet sammen med Jimmy Somerville, Erasure, Faith No More og så naturligvis Giorgio Moroder. Hvad er det, I godt kan lide ved kunstneriske samarbejder, og hvad er det, der skaber et godt samarbejde?

– Nogle gange kan samarbejder tvinge dig til at arbejde på nye måder. Det var derfor, vi kontaktede Giorgio Moroder i sin tid, for at arbejde med et stilskifte i forhold til, hvad vi tidligere havde lavet. Det var noget af en udfordring, men endte med et kunstnerisk godt resultat i form af det album, der kom ud af det. Sådan er det ofte når man arbejder sammen med andre kunstnere.

Fra et europæisk perspektiv har Sparks altid tilhørt kategorien "American Weird", sammen med andre navne fra samme æra såsom The Residents, Devo, Suicide, Laurie Anderson. Var der, på det tidspunkt, en følelse af en ny amerikansk scene, eller var det mere en europæisk opfattelse, set på afstand, så at sige?

– Vi har aldrig følt os som del af en sådan "American Weird"-scene. Det er en meget snæver beskrivelse. Vi har faktisk aldrig følt os som del af nogen scene – Sparks har altid hørt til i sin egen verden.

Nu vi taler om Sparks-historie; I har eksisteret som Sparks siden 1971 og udgivet en række album. Hvis I skulle introducere Sparks til nye lyttere, hvilke album ville I så foreslå?

– "Lil' Beethoven", "Kimono My House", "Number One In Heaven", "The Seduction Of Ingmar Bergman".

I er kendt som en meget indflydelsesrig gruppe – listen over berømte fans er nok for lang til at inkludere her – men hvilke grupper og kunstnere har været væsentlige inspirationskilder for jer gennem karrieren?

– The Beach Boys, Miles Davis, Public Enemy.

Hvis I ser tilbage på jeres lange karriere og de mange ting I har været involveret i, hvad vil I så sige er de væsentligste elementer i projekt Sparks?

– Rons sangskrivning, både hvad angår melodi og lyrik, og min vokal.

Sidst – og måske mindst – hvad ville være nummer et-sangen i Helvede?

Som du selv udtrykte det i dit spørgsmål tidligere – listen er nok for lang til at inkludere her.

Find billetter til koncerten via GAFFA Live

Varm op med FFS' "Piss Off":

Og sådan lyder Sparks uden Franz Ferdinand – oplev deres største hit "This Town Ain't Big Enough for the Both of Us" fra 1974:


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA