Nyhed

DRAMA I ESBJERG: Musikhuset genkender ikke kulturkrig og retter nu kritik mod lokalmedie

Musikhuset Esbjerg bringer et åbent brev, efter en artikel har skabt heftig debat på de sociale medier

Den 30. oktober 2023 bragte JydskeVestkysten en artikel om musikudviklingen i Esbjerg, efter at det kom frem, at kommunen vil indlede forhandlinger med holdet bag det nye spillested Fabrikken, som skal overtage de lukkede Tobakken-lokaler.

I JydskeVestkystens artikel bringer mediet citater fra direktør for Musikhuset Esbjerg Torben Seldrup. Artiklens store linjer handler om, hvorvidt de to spillesteder kan dele et musikmarked i Esbjerg mellem sig eller ej. Både i rubrikken og i brødteksten beskriver JydskeVestkysten situationen som henholdsvis en "koncert-krig", og at "der er udsigt til krig på den esbjergensiske musikscene". Derudover skriver mediet, at Musikhuset Esbjerg "har haft travlt med at booke navne og flere af dem er nogle, Tobakken typisk ville have præsenteret. Eksempelvis Carpark North, Hotel Hunger, Hanne Boel og Hugorm".

Det får nu direktør for Musikhuset Esbjerg, Torben Seldrup, til at rette kritik mod mediet i et åbent bred på Musikhusets hjemmeside:

- Allerede i dag har vi en god og konstruktiv dialog med holdet bag Fabrikken, og lad os bare her gøre det helt klart, at vi i Musikhuset meget gerne vil samarbejde med Fabrikken, for eksempel om fælles arrangementer som festivaler eller store koncerter uden for vores egne matrikler. Forestillingen om, at vi skulle ønske en krig mod Fabrikken, er fuldstændigt uden for skiven, skriver Torben Seldrup.

Til kritikken om, at Musikhuset Esbjerg har travlt med at booke typiske Tobakken-navne er heller ikke noget som vækker genkendelse hos direktør Torben Seldrup:

- I jeres (JydskeVestkysten Esbjerg, red.) bevisførelse er det kunstnere som Carpark North og Hanne Boel, der fremhæves som navne, ”Tobakken typisk ville have præsenteret” og som I jeres optik derfor burde tilkomme Fabrikken. Men faktum er, at begge navne også inden Tobakken gik konkurs, endsige Fabrikken overhovedet var en idé, har optrådt i Musikhuset. Carpark North gæstede Musikhuset den 31. marts 2022, ret præcis et år inden Tobakkens konkurs, og Hanne Boel præsenterede vi senest i marts 2019. Os bekendt er det henholdsvis omkring 10 år og syv år, siden Carpark North og Hanne Boel har optrådt på Tobakken.

Torben Seldrup uddyber desuden, at disse to artister - ifølge ham - selv forespurgte et spillested med siddepladser til deres pågældende turnerer, hvilket er kendetegnet for Musikhuset Esbjergs koncerter, at han mener derfor ikke, at påstanden giver mening.

Direktør Torben Seldrup afslutter sit åbne brev med at understrege, at kulturjournalistikken gerne må være kritisk, men at denne sag - som han beskriver som intrigant - skader omdømmet for Esbjerg som musikby:

- Vi hilser en kritisk kulturpresse velkommen, for ligesom alle andre aspekter af samfundet er der behov for, at kulturlivet granskes, kritiseres og holdes til regnskab. Men der er forskel på at journalistik, der er kritisk, og journalistik, der er intrigant. I nærværende sag er det ikke alene skadeligt for Musikhuset, som I tillægger nogle krigeriske motiver, vi ikke har, men også for de ambitioner, vi forhåbentlig alle har, om at skabe de bedste forudsætninger for, at kulturen kan trives i og løfte Esbjerg, skriver Torben Seldrup, direktør for Musikhuset Esbjerg.

GAFFA forelægger kritikken for JydskeVestkysten Esbjerg.

ANNONCE