Festivalens kunstfaglige chef vurderer, at aktivisme kommer til at fylde mere på scenerne
Roskilde Festival blev etableret i 1971 med inspiration fra blandt andet Woodstock-festivalen i USA, og har hvert år præsenteret forskellige aktivistiske indslag, som har skabt debat både før, under og efter festivalen.
I år har Roskilde Festivals fokus på Israel-Palæstina skabt røre, hvor festivalen er blevet anklaget for at vælge side til fordel for pro-Palæstina-bevægelsen. Om tirsdagen kunne man smage palæstinensisk mad, nyde palæstinensisk musik og opleve fortællinger om palæstinensisk kultur, da Roskilde Festival præsenterede dagseventet "Solidarity With Palestine" på Flokkr-scenen under optakten til musikdagene.
Før festivalen gik i gang, henvendte GAFFA sig til Roskilde Festival for at høre, om eventet skulle forstås som en konkret pro-Palæstina-stillingtagen fra festivalens side. Programchef Anders Wahrén svarede således i et skriftligt svar til redaktionen:
- Vi giver ordet og vores platform til stemmer, der på forskellig vis sætter fokus på nogle af tidens store temaer. Med dette arrangement – og andre indslag i årets program - ønsker vi at give plads til, at musikken, kunsten og i dette tilfælde også måltidet kan spille en rolle som brobygger og bidrage med indsigt og perspektiv. Det betyder ikke, at alle programpunkter altid kan ses som en direkte afspejling af Roskilde Festivals holdning. Vi står på civilbefolkningernes side. Og vi bakker op om det internationale samfunds krav om våbenhvile og adgang for humanitær hjælp.
Roskilde Festival byder da også de fleste indslag velkomne, ifølge kunstfaglig chef på Roskilde Festival, Signe Brink Wehl, som blandt andet står bag festivalens aktiviske events:
"Vores tilgang er, at så længe det er fredeligt, antiracistisk og antidiskriminerende, så er det velkomment", siger Signe Brink Wehl til Kulturmonitor og tilføjer:
"Vi kan give rum til rigtig meget, så længe det er fredeligt, inkluderende, antiracistisk og antidiskriminerende".
Flere kunstnere på programmet tog også aktivismen med på scenen i år. Eksempelvis den norske stjerne Aurora, der både nåede at sende tanker afsted til Palæstina og Congo, hvorefter hun fandt et regnbueflag frem, som hun tog med sig tværs over Orange Scene. Ifølge Signe Brink Wehl kommer flere og flere kunstnere til at tage aktivismen med på scenen i fremtiden:
"Det er ikke sikkert, at alle kunstnere vil kalde sig selv for aktivister, men de har helt sikkert et kunstnerisk medborgerskab i samfundet, hvor aktuelle dagsordener kan blive bragt frem. Derfor tror jeg, at vi i fremtiden vil se aktivismen indlejret mange flere steder", siger hun til Kulturmonitor.
Roskilde Festival delte desuden nedenstående luftfoto i løbet af festivalen, hvor en menneskemængde danner ordene "Cease Fire Now". Næsten 24.000 personer har liked billedet, og kommentarsporet er præget af forskellige meninger, hvor kunstnere som Mø og Ericka Jane viser deres støtte med hjerte-emojis og ordene "MIT ROSKILDE", mens folketingsmedlem samt indenrigs- og udenrigsordfører for Liberal Alliance Lars-Christian Brask sætter spørgsmålstegn til Roskilde Festivals strategi: "Siden hvornår er RF blevet politisk?".
LÆS OGSÅ: Roskilde Festival ’24: Dette var årets værste koncerter – ifølge GAFFAs anmeldere