Det er langt fra mange sange, der bliver til et hit
En ny rapport viser, at der i 2024 blev registreret 202 milliarder tracks online, men at knap halvdelen blev lyttet til mellem 0 og 10 gange i løbet af hele året. Rapporten er udarbejdet af analyseinstituttet Luminate, og med tracks menes der alle ISRC-registrerede lydfiler, hvilket et den unikke kode, som knytter sig til en lydfil. Det kan derfor også omfatte lydfiler, som man normalt ikke vil opfatte som sange.
Læs også: Historisk straffesag om musikstreaming skal nu prøves i landsretten: Her er, hvad vi ved
Med 202 millioner tracks er der tilføjet 18 millioner nye tracks i 2024, hvilket er 9,8 procent flere end året forinden. Rapporten konkluderer desuden, at der i gennemsnit blev uploadet 99.000 nye tracks til streamingplatforme i det forgangne år hver eneste dag.
Rapporten indhenter data fra såkaldte DSP'er (Digital Service Provider), som omfatter streamingplatforme såsom Spotify, Apple Music, Tidal, YouTube Music og online salg af digitale lydfiler som eksempelvis iTunes og Amazon Music.
Når knap halvdelen af alle tracks kun bliver afspillet mellem 0 og 10 gange (93,2 millioner tracks), er det ikke en ny tendens. Det er et kendt problem hos streamingtjenesterne, at den store mængde usynlige tracks er med til at udhule den samlede pengepulje, som skal fordeles mellem rettighedshavere.
Læs også: FORSKER: Streamingtjenester ensretter musik – og det går ud over nye musikere
I starten af 2024 meddelte streamingplatformen Deezer, at man ville slette 26 millioner tracks fra platformen for at skabe en bedre brugeroplevelse, svarende til omkring 13 procent af alt indhold på platformen, og for at kunne øge professionelle rettighedshaveres indtjening. CEO for Deezer, Jeronimo Folgueira, udtalte dengang til mediet Music Business Worldwide, at de fjernede tracks blandt andet bestod af "støj, mono-track albums (et helt album bestående af den samme sang), falske artister og tracks, der ikke er blevet lyttet til de seneste 12 måneder".
Et lignende initiativ blev ligeledes igangsat i starten af 2024, hvor Spotify indførte en minimumsgrænse for, hvornår en sang er royaltyberettiget. Grænsen ligger på minimum 1000 afspilninger, hvoraf en ukendt andel skal komme fra unikke brugere. Deezer definerer en professionel rettighedshaver på minimum 1000 afspilninger fra 500 unikke lyttere. Kravet om et bestemt antal unikke brugere er blandt andet indført for at "forhindre aktører med dårlige hensigter i at udnytte systemet", som Spotify selv skriver på deres hjemmeside. Spotify vil af den grund ikke offentliggøre deres krav om antal unikke brugere.
Læs også: Her er danskernes foretrukne svindelmetode, når der skal høres piratkopieret musik
En kendt måde at udnytte streamingsystemerne på har været at opføre såkaldte stream-farms, som gennem enten kunstig intelligens eller flere fysiske enheder afspiller den samme playliste eller sang igen og igen og dermed kunstigt genererer mange afspilninger. En amerikansk mand blev i 2024 anklaget for at svindle sig til mere end 10 millioner USD i royalties med hjælp fra blandt andet stream-farms, som han altså ikke var berettiget til. Det svarer til omkring 72 millioner danske kroner.
Samme år blev en dansk mand dømt for at have brugt en lignende metode. Sagen blev anket og skal nu prøves i landsretten. Læs mere om den historie her.
læs også: TIKTOKS TOP 10 AFSLØRER: Revolution i musikbranchen på vej