Nyhed

Stone Sour: Vores blødere lyd er ikke med vilje

GAFFA mødte guitarist Josh Rand fra metalbandet Stone Sour til en snak om det aktuelle tredje album "Audio Secrecy" og musikerens egne inspirationskilder

I aftes spillede Stone Sour i Vega, og i den forbindelse fik GAFFA et interview med gruppens guitarist Josh Rand.

Snakken faldt naturligt med det samme på "Audio Secrecy", som egentlig er et eksempel på den klassiske Stone Sour-lyd, men som samtidig indeholder mere tilgængelige numre, der omfavner det melodiøse og pop-rock-lignende lydbillede.

Josh: "Den melodiøse og balladelignende lyd på det nye album er ikke skabt med vilje, men er resultatet af, at vi har sat os ned med nogle og 30 sange og valgt de bedste sange ud. Intentionen var aldrig at skabe et album af en bestemt type, men ganske simpelt at sammensætte et album, der indeholdt de numre, vi syntes var fedest. En del af processen var, at vi ville være sikre på, at vi ikke blot kreerede en gentagelse af "Come What(ever) May", og derfor var det vigtigt for os at skabe en ny tilgang til vores musik. Vi modnes som musikere og som band, og selvfølgelig også som mennesker, og det nye album er et led i den udvikling, vi gennemgår, både som individer og som en helhed."

Med dette som grundlaget for dialogen gik der ikke længe, før bandets forrige albums blev bragt på banen, og guitaristen kan både se, hvor deres nye album adskiller sig fra og stemmer overens med deres ældre udgivelser. Den stil, der oprindeligt prægede Stone Sours lydbillede, var meget metal-inspireret, og specielt bandets første album, "Stone Sour", udtrykte denne genre. Bandet vil dog ikke bevidst skabe nye album, der stemmer overens med en bestemt stil, men hellere producere plader, der viser dem fra nye sider.

Josh: "Den første plade er meget metal, og fra den til "Audio Secrecy" forsøger vi at lave de bedste sange, hvilket ikke nødvendigvis betyder, at vi skal skabe de hårdeste riff, men at vi tager hensyn til sangen som en helhed og udvælger de bedste numre. Vi har også lavet hårdere numre på det nye, men vi ville sikre os, at vi ikke blot blev en gentagelse af os selv, og at vi på godt og ondt skulle bevæge os fremad. Indspilningen af "Audio Secrecy" var en proces, der var hårdere end de to forrige tilsammen, fordi vi skulle overmande os selv til at prøve nye ting og ikke vælge den nemme løsning."

Læs et længere interview i GAFFAs artikelsektion


ANNONCE