Nyhed

PowerSolo har musik i American Horror Story

GAFFA har fået en snak med Kim Kix om de aarhusianske rockers indtog i amerikanske gyserserier og den internationale bevågenhed

Aarhusianske PowerSolo har fået nummeret "Baby You Ain't Looking Right" fra deres andet album "It's Raceday... And Your Pussy Is Gut!" med i traileren til den nye amerikanske serie "American Horror Story".

Det er ikke første gang, PowerSolo har et nummer med i en amerikansk serie. PowerSolos musik har medvirket i flere afsnit af den succesfulde tv-serie "True Blood", hvor PowerSolos sleaze rock and roll passer godt ind i den lunefulde setting.

PowerSolo har også medvirket i reklamer for blandt andet Coca-Cola, Renault, Honda, Knorr, Absolut Vodka, Carlsberg, Heineken og sågar Chupa Chups-slikkepinde, og bandet er altså gået hen og blevet lidt af et kommercielt hit i USA.


GAFFA har talt med PowerSolos kreative primus motor Kim Kix om eksponeringen i den nye serie og om at leve af musikken.

Hvordan er jeres musik endt i serien?

– Det er, fordi vores forlag Crunchy Tunes, der er sync-delen af vores pladeselskab Crunchy Frog, arbejder meget seriøst og internationalt med forskellige forlag. Og så er der den her musiksupervisor PJ Bloom, der er blevet ret vild med PowerSolos musik. Han er en markant person, der har mere at gøre med musik i film end de fleste.


– "Baby You Ain't Looking Right" er så både kommet med i traileren og epilogen til "American Horror Story", der ligesom er den bedste placering, et nummer kan få, og det er jo en ret stor credit at få for PowerSolo. Den har jo et vildt cast med blandt andet Jessica Lange, Dylan McDermott og Connie Britton. Det er en seriøs serie.

– Vi bejler til det obskure og det er sådan en tegneserieverden, vi godt kan lide at være i. Vi sælger jo musik til mange forskellige produkter, som for eksempel Heineken, der har kørt på tv over hele verden, eller Coca Cola i hele Sydamerika. Det er alle produkter, vi som mennesker og band kan stå inde for, og det er en måde at tjene til føden, huslejen og så videre. Og så er der de mere kunstnerisk kreative produktioner som tv-serier og film, vi også arbejder med – vi leverer en sound, der kompromisløs, og det kan folk godt li'.

– Tidligere har vi lavet musik til en stor Coca Cola-kampagne i Sydamerika, og der ville de have, at vi skulle lave et nyt nummer, altså det skulle være et originalt nummer med vores sound. Jeg stod på en stol på en bakketop i Djursland og forhandlede med Sydamerikas Coca Cola-boss, som befandt sig i et stort kontor i Buenos Aires, med højt til loftet. Det afslørede den hårde rumklang på hans stemme under telefonsamtalen.


Har du set "American Horror Story"?

– Nej, jeg har desværre ikke set et fuldt afsnit endnu. Jeg har kun set traileren. Men man må kunne opstøve det på en eller anden amerikansk kanal. Den har for øvrigt haft premiere i USA for kun få dage siden!! 

Kan I mærke en stigende interesse for jeres musik som følge af den amerikanske eksponering?


– Altså lige pt. kan vi mærke, at nummeret allerede sælger godt i iTunes. Det er jo et nummer fra en gammel plade, der på den måde lever videre. Der er flere af vores "gamle" numre, der har fået deres eget liv på samme måde.

– Vi er et improviserende band. Ikke kun musikalsk, men også menneskeligt. Vi bruger vores omgivelser, rummet og menneskerne, der kommer til vores shows. Vi kræver publikums fulde opmærksomhed, det er en kunst at kunne modulere og forføre mennesker hen imod et episk klimaks. Det kan sagtens være, at man skal kæmpe lidt fra starten, men man må partout IKKE give op. Man skal indrage sit publikum, gøre dem til en del af showet - man skal "tage" publikum. De kan li' at blive taget af PowerSolo – og vi kan li' at tage dem !!!

I har turnéret i USA mange gange før. Har I planer om at kigge derover igen i kølvandet på den store eksponering?


– Ja, det har vi, og det bliver nok på den anden side af sommeren til næste år. Men først skal vi i januar og februar arbejde med en opsætning af "Jeppe På Bjerget" på Aarhus Teater, hvor vi skal ind og lave noget musik. Det er intruktøren Milan Peschel, der kommer op fra Tyskland og opsætter den. Men det kommer der mere om.

– Så det skal vi lave først, og så har vi en lang tur i Frankrig til december næste år, og vi skal også til England, hvor vores nye plade udkommer, så det er ligesom cykelryttere. Vi kører forskellige steder i verden. Der er gang i den.

Det er magre år i musikbranchen. Kan I leve af jeres musik, sådan som I kører det?


– Ja ja, jeg har levet af det de sidste syv år. Det er ikke kun musik-sync-aftaler, der betaler regningerne.  Vi har været kyst til kyst i USA flere gange og turneret i Europa utallige gange, og så justerer man sig bare igennem tiderne. Der skal være en, der har styr økonomien og en, der får idéerne.

Hvem har styr på økonomien?

– Det er Atombarnet (Bo Hjorth Jeppesen, red.). Det har min bror til fingerspidserne, og så tvinger jeg alt for mange idéer ud, hvoraf nogle så bliver til noget. Så kører det.


Tak for snakken og held og lykke fremover.

– Selv tak.

PowerSolo spiller i aften i Aarhus på både Bridgewater, Fatter Eskild og Headquaters i forbindelse med fejringen DMFs 100-års jubilæum.


Se traileren til "American Horror Story" med PowerSolos nummer:

ANNONCE