Nyhed

Selah Sue stjal showet på EuroSonic torsdag

Den belgiske soul- og reggaesangerinde gjorde det bedste indtryk på den hollandske festival torsdag

Den store hollandske branchefestival EuroSonic er i fuld gang i den hollandske universitetsby Groningen. Festivalen byder på tre dages musik med i alt 288 bands på 32 forskellige scener. Musikken kommer fra hele Europa og har fokus på nye, unge talenter, og festivalen er en stor inspirationskilde for aarhusianske Spot. Ligesom her finder konceterne sted på en lang række spillesteder i centrum af byen, og Groningen er faktisk den by i Europa, der har flest spillesteder i forhold til byens fysiske størrelse. Det er også en smuk, ærkehollandsk by med masser af kanaler og smukke, historiske bygninger.

GAFFA ankom til EuroSonic torsdag aften, og ud af de fem koncerter, vi nåede at høre, var højdepunktet belgiske Selah Sue. Sangerinden på 22 år har allerede fået et solidt gennembrud i Benelux-landene med sit selvbetitlede debutalbum, der udkom i Benelux sidste forår og i Danmark kort for jul, og blandt andet byder på en duet med selveste Cee-Lo Green. Hun var derfor blevet programsat til EuroSonics største scene, en udendørs scene på et torv i centrum af EuroSonics koncerter. En udendørs scene må siges at være en lettere uheldig ide i januar måned med temperaturer tæt på frysepunktet, tilsat regnvejr.

Det massive fremmøde gjorde dog, at man kunne varme sig nogenlunde ved sidemanden, og heldigvis var Selah Sues musik alt andet end kølig. Hun trådte selv ind på scenen iført et gigantisk halstørklæde omkring den spinkle krop, men vokalen og hendes fire mand høje orkester havde tydeligvis varmet godt op. Det swingede ganske enkelt fra første anslag. Selah Sues musik er en særegen blanding af soul, pop, reggae og tidløs sangskrivning med Selah Sues markante, let lyse og lidt nasale ungpigestemme i front.


Sangene var gode, og intensiteten steg yderligere, når Selah Sue skiftede fra sang til reggae-inspireret toasting, hvilket hun hyppigt gjorde. Midtvejs i sættet forlod bandet scenen, så Selah Sue stod alene tilbage med sin akustiske guitar og fremførte en stærk reggae-ballade, der sendte mine tanker i retning af Bob Marleys udødelige klassiker "Redemption Song". Alt i alt en fremragende optræden - hun bliver endnu større i 2012, og Roskilde Festival burde lægge et bud ind her.

GAFFA nåede også at høre svensk elektropop ved Tove Styrke, britisk elektro-post-punk med Spector, islandsk reggae med Hjalmar og nordirsk hardcore fra LaFaro. Læs en længere reportage i GAFFAs artikelsektion.

Læs et interview med Selah Sue i GAFFAs artikelsektion.


ANNONCE