Nyhed

Mumford and Sons: Vores fans er skyld i vores succes

GAFFA mødte drengene inden koncerten mandag aften – og fik stukket en sok op i ansigtet

Mandag aften spillede den engelske folk-rockgruppe Mumford and Sons for en udsolgt Falkoner Salen i København. Læs en anmeldelse af koncerten i GAFFAs anmeldelsessektion.

Inden koncerten mødte GAFFA Marcus Mumford og Ted Dwane fra bandet til en snak om deres succes, musik og fans.

Mumford and Sons' andet fuldlængdealbum "Babel" har solgt mere end to millioner eksemplarer og gik direkte ind som nummer et på de engelske og amerikanske hitlister. Tidligere på året vandt Mumford and Sons en Grammy for "Årets Album", og til Brit Awards løb de af sted med prisen for "Bedste britske gruppe". Herom udtaler Marcus:


- Jeg føler, at det er nogle andre, der har gjort det. Vi føler egentlig ikke, at vi har gjort noget specielt for at fortjene størrelsen af den modtagelse, vi får fra folk. Vi har heller ikke gjort noget ekstraordinært i forhold til marketing og så videre. Al denne succes er blevet givet til os af vores fans, det tror jeg helt ærligt på. Det er vores fans, der går ud og køber billetter til koncerterne og vores cd'er og siger det videre til deres venner. Så på den måde føler jeg egentlig ikke ejerskab over alle de ting. Det er på sin vis ikke os, der er ude og erobre verden, det har vores fans gjort på vores vegne, med det, vi så har givet dem.

Der er god stemning mellem drengene, der på et tidspunkt i interviewet beskriver sig selv som værende en og samme person i fire kroppe. De kender hinanden ind og ud som følge af lange og mange turnéer, og man får virkelig fornemmelsen af, at "Mumford and Sons" er mere end bare et navn. Det dækker over en gruppe, der har familiære følelser for hinanden, og som emotionelt og personlighedsmæssigt ligner hinanden til forveksling. Da snakken falder på deres musik, hvordan de går til værks, og udviklingen fra det første album, taler Ted og Marcus da også næsten i munden på hinanden. Ted lægger ud:

- Vi alle fire samarbejder om musikken, og det mere og mere faktisk. Der er ingen fastlagte processer og formler, og vi skriver alle fire sange. Der er en, der kommer med en idé, som vi så afprøver igennem jam. De gode sange overlever, de dårlige gør ikke, og med tiden bliver de spillet live, og så er det blevet til en sang. Så der er sådan en slags evolution, tror jeg.


Marcus tager over, og snakker om bandets udvikling siden første plade:

- Vi har helt sikkert udviklet os, og jeg tror, vi er i gang med en udvikling lige nu. Jeg ved ikke hvordan, og vil egentlig ikke snakke om det. Men vi er i hvert fald blevet strammere. Det gælder både vores plader og i høj grad vores koncerter.

Ted fortsætter:


- Ja, helt sikkert. Og vi lærer også helt vildt meget af at være på turné, hvor vi møder så mange forskellige mennesker. Det der med at dele en oplevelse er fantastisk. Eksempelvis når man spiller med et andet band og man taler med dem, og lader sig inspirere af dem. Det hele glider lidt sammen på den måde, og det er fedt.

Ligesom stemningen er god, er den ligeledes yderst afslappet. Det erfarer denne skribent, da jeg vil vide, om de har nogle særlige ønsker på deres cateringliste. Ted og Marcus fortæller, at de prøver at leve sundt og derfor har taget slik og chips af listen, dog er whiskyen stadig et must. Den uventede drejning kommer, da Marcus fortæller, at de for nylig – dog forgæves - forsøgte at tilføje sokker til listen, da det, som Marcus siger, er vigtigt at have rene sokker. Grebet af stemningen tager Marcus sine sko af, stikker en fod helt op til mit ansigt, for stolt at fremvise sine nye og rene sokker, som han forklarer er købt i Københavns lufthavn. Dette udvikler sig til en snak om, hvad der gør en god sok, alt imens den engelske sangers fod fortsat befinder sig i min hovedhøjde.

Nuvel, jeg forsøger lettere befippet at få samtalen tilbage på rette spor, og afslutningsvist bliver der igen knyttet en kommentar til gruppens fans, hvorom Marcus siger:


- Det at en koncert er udsolgt er virkelig fantastisk, det er nok det bedste ved det, vi laver. Vi glæder os mere over en udsolgt koncert end pladeslag, priser og folk, der siger pæne ting om os. Det er på en eller anden måde det mest håndgribelige udtryk for vores succes, det er "noget, vi kan se".

ANNONCE