Vi har talt med de to mest spillede danske komponister i udlandet
Hvem tror DU er den mest spillede danske komponist i udlandet?
Vi tog en rundspørge på redaktionen. Michael Poulsen og Volbeat? Ikke dårligt, han er nummer tre. Men nej, de to mest suveræne sangsmede er såmænd en fri fugl, der nyder sin kunstneriske frihed i fulde drag på den amerikanske vestkyst. Og en garvet rockveteran, som via usvækket sans for musik til billeder, topper brancheorganisationen Kodas liste år efter år. Som aldrig misser en deadline og stadig tager udgangspunkt i The Blues.
Jeppe Breum Laursen (billedet) hed i en fjern fortid Senior i duoen Junior Senior. Hans førsteplads skyldes stort set udelukkende, at han fik en typisk original og veltimet idé og satte Lady Gaga sammen med en gammel soulstjerne og skabte Born This Way. Og Jacob Groth kender alle. Ikke sandt?
Du kender i hvert fald hans musikalske signatur fra tv-serier som EMMY-vindende Livvagterne, Ørnen, Rejseholdet og såmænd også Taxa og samarbejdet med især filminstruktører som Søren Kragh-Jacobsen og Niels Arden Oplev. Med sidstnævnte stikker især Millenium-trilogien/Mænd Der Hader Kvinder og de helt nye Dead Man Down og CBS-tv-serien Unforgettable i øjnene.
Jeppe Breum Laursen: Fri fugl i englenes by
– Ja, det er Born This Way, som har skabt den førsteplads, beretter Jeppe Breum Larsen i en knitrende mobiltelefon fra huset i Eagle Rock i Los Angeles. Og uden at ville lyde blasert, er det kun en hilsen fra en ven på Facebook, der har gjort, at han overhovedet har fået nyheden hjemme fra Danmark. For det forhenværende Junior Senior-medlem er så meget til stede i det, der i snart ti år har været hans selvvalgte eksil.
Her antyder han, at vi ikke umiddelbart skal vente flere førstepladser. Han har i hvert fald gået mod strømmen og sagt nej til alle de lukrative tilbud, der fulgte i kølvandet på at have skabt sangen sammen med Lady Gaga. En sang, hvis titel han i øvrigt er den første til at kreditere til Carl Bean, gospelpræsten som har dedikeret sit liv til især bøsser og lesbiskes rettigheder samt til kampen mod Aids. Og som netop slog igennem på Motown i sin tid med hittet I Was Born This Way.
– Jeg tog ud og besøgte Carl Bean i hans kirke her i L.A. for at få hans godkendelse. Jeg følte, at det var et perfekt tidspunkt, at budskabet via Lady Gaga kunne komme ud til så mange. Og han gav udtryk for, at det var en fed måde at give traditionen videre på, beretter Jeppe Breum Laursen i telefonen fra Los Angeles.
Born This Way toppede hitlisten i mere end 25 lande og var i 2011 – året som KODA-tallene repræsenterer – den hurtigst sælgende single nogensinde. Ligesom den med 8,2 millioner solgte eksemplarer er en af de bedst sælgende singler nogensinde.
Tænder på eksperimenter
Efter succesen med Lady Gaga begyndte telefonen at gløde hos Jeppe og hans manager Alexis Rivera, men det påvirkede underligt nok ikke den jordbundne dansker. For på den måde det har været, siden han startede ud med at vinde DM I Rock som purung, vidste han, hvad han ville. Og nu havde han den økonomiske frihed til at gøre det.
– Mit liv har ændret sig ret meget siden Born This Way. Jeg arbejder på min egen soloplade, og jeg har desuden valgt at kaste mig ud i produktioner for andre. Siden jeg var 18 år, har jeg været omkring musikproduktion, men at sidde i producerstolen var en ny ting for mig. Så selv om jeg fik en masse tilbud, og har super meget erfaring fra studier, vidste jeg, at jeg ville bygge på min egen musik, sådan som jeg altid har gjort. Jeg sagde simpelthen nej, fordi jeg ikke følte, at jeg var klar til at være den næste store producer.
Drømmejob
Jeppe Breum Laursen er ikke del af et skandinavisk netværk i Englenes by, selvom et samarbejde med Lady Gaga-relaterede folk som for eksempel svensk/marokkanske RedOne kunne være nærliggende.
– Jeg er blevet spurgt om det, og det kunne måske også være fedt med en dansk co-produktion på et tidspunkt. Men det er ikke for at lyde arrogant, men jeg har altid gået mine egne veje. Men de sidste par måneder har jeg arbejdet med en amerikansk kunstner, der bor i Berlin, og som hedder Simmone Jones.
Hjertet som guide
– Selvom jeg udvikler mig, er det fede ved min erfaring, at jeg ganske præcis ved, hvem jeg er, og hvordan jeg skal udtrykke mig. Jeg flyttede jo ikke til L.A., fordi jeg skulle være sangskriver. Jeg boede i London dengang og mødte så nogle venner, som fik mig til at flytte herover. Og nu kommer folk forbi her, hvor jeg bor, og vi sidder så udenfor, hvorefter vi går ind i mit studie og indspiller, beretter Jeppe Breum Laursen, som også har ting med på nye album med blandt andre Sky Ferreira.
Jeppe påpeger, at han musikalsk er vendt tilbage til udgangspunktet fra før, han mødte Jesper Mortensen og havde fokus på humoren og festen i Junior Senior. For hvor makkeren havde Bob Dylan som udgangspunkt, var Jeppe Breum Laursens ideal langt mere dystert – nemlig i retning af Depeche Mode. Der, hvor de kunne enes, var i en fascination af B-52's.
Som Jeppe siger det til slut:
– Mange forstår mig ikke, specielt i USA. For hvorfor har jeg ikke fortsat med at lave hits i stil med Born This Way, ligesom de andre som leverer til alle mulige etablerede stjerner? Men via det store hit har jeg den økonomiske frihed til at kunne være selektiv. Jeg har altid fulgt mit hjerte, og det, at jeg har skabt friheden for mig selv, gør det naturligt, at jeg går den vej.
Jacob Groth: Verden erobret med en bluesakkord
Vennen Rumle Hammerich har sagt om Jacob Groth, at grundlaget er en bluesakkord. Det er selvfølgelig en underdrivelse af dimensioner, selv om Groth selv er tilbøjelig til at være enig. Som 63-årig veteran fra den danske rockscene var det guitaren, der drev værket i de første mange år. Indtil han sammen med vennen Søren Kragh-Jacobsen fik gang i filmmusikken i en grad, at han nu er den største filmkomponist herhjemme.
Millenium-serien er noget alle kender. Mænd Der Hader Kvinder er gået kloden rundt, og alle forbinder Niels Arden Oplevs film med Groths særlige musikalske stemninger. Ligesom vi har været vant til hans usædvanlige flair for den rette kendingsmelodi i tv-serier, der har haft karakter af landeplager – tænk bare på Taxa, Krøniken eller Rejseholdet. For bare at tage nogle få af de serier, der er signeret Jacob Groth.
Han siger selv, at han i virkeligheden altid har søgt efter en anonym rolle. Og så passede det perfekt, at nogle af hans gamle bandkammerater gik ind og blev filmskabere.
Starter med guitaren
Jacob Groth starter næsten altid med sin guitar, når han skriver et film-score:
– Det afhænger af projektet, hvordan jeg arbejder. Mange af de seneste ting er store symfoniske scores, men det meste musik, jeg skriver, starter med mig og min guitar. Først skriver jeg en nodelinje og efterfølgende indspiller jeg i studieprogrammet Logic .
– Når jeg leverer musik til spillefilm, kan jeg godt lide at komme tidligt ind i forløbet og læse storyboards og tidlige udgaver af manuskripter. Og begynder så allerede at skrive der. Det samme gælder tv-serier, hvor jeg er kommet på meget tidligt, og har skabt de første temaer uden først at have set skuespillerne spille. Jeg foretrækker at være med fra starten, for jeg kan godt lide at være med på et hold. Jeg tror meget på den der ping-pong mellem instruktør, forfatter og komponist. Men det hænder da også, at jeg kommer ind som rosinen i pølseenden og har meget kort tid til deadline. Det er noget, jeg har lært mig; at musikken skal være der til tiden. Jeg er utrolig disciplineret og afleverer altid til tiden.
Nordisk identitet
Det er snarere reglen end undtagelsen, at komponister og sangskrivere taber identitet, når de søger at konkurrere på markeder som det amerikanske. Hvor de satser på noget kendt frem for at bevare deres nationale særpræg. Men for Jacob Groth er det netop den stædige fastholden i sin egen danske identitet, de amerikanske arbejdsgivere værdsætter og søger, når de ansætter den danske komponist.
– For dem jeg arbejder for i Los Angeles, hvor jeg blandt andet laver en stor CBS-tv-serie i øjeblikket, er det sådan, at det, der trigger dem, er den der nordiske blå små-blues'ede tone nede i min musik. Det er jo klart, at når jeg arbejder i USA, må jeg tillempe hele min arbejdsform, også fordi der er musik hele tiden i en amerikansk tv-serie. Det er vi jo ikke vant til i Europa. Men jeg synes, jeg bevarer min egen tone ret godt, mener Jacob Groth.
Jacob Groth er meget opmærksom på at give sin viden videre til de unge rockmusikere, der som han måske søger et alternativ til den slagne vej med at indspille cd, turnere, søge penge og så videre. Så sammen med saxofonisten Marc Bernstein har han oprettet en filmmusiklinje under konservatoriet på Syddansk Universitet i Esbjerg. Her kan man træffe ham, når han da ikke lige farter rundt til de mange job, der bliver ved med at komme.
De 10 mest spillede danske kunstnere i udlandet:
1. Jeppe Breum Laursen (eks-Junior Senior, skrev blandt andet Born This Way med Lady Gaga)
2. Jacob Groth (musik til film og tv-serier. Musik til blandt ander Millenium-trilogien og CBS tv-serien Unforgettable)
3. Michael Poulsen (Volbeat)
4. Frans Bak (filmmusik til blandt andet tv-serierne Forbrydelsen/The Killing, Lily Hammer, 13 Steps Down med mere)
5. Peter Biker (oprindelig i News, men producer og sangskriver internationalt. Bag blandt andet Love med Pitbull feat. Chris Brown).
6. Remee (producer og sangskriver, der står bag hits med blandt andre Robyn, Jamelia og Blue)
7. Aura (Before The Dinosaurs med blandt andet hitsinglen Geronimo)
8. Fridolin Nordsø Schjoldan (The William Blakes, producer og sangskriver i ind- og udland)
9. Rune RK (producer og dj, der står bag hits som Calabria, Teacup og I'm That Chick med Nicki Minaj og Goonrock)
10. Anders Bønløkke (Alphabeat)