Gunnar Madsen er tilfreds med årets festival – og at den har en rulletrappe
Det er dagen efter dagen derpå for Spot Festival. Vi har fået en snak med festivalleder Gunnar Madsen for at høre om, hvordan han selv synes, Aarhus-festivalen for ny dansk og nordisk musik er gået.
– Jeg synes, det er gået forrygende godt. Vi har kun fået positive tilbagemeldinger fra både publikum, branchefolk, fra bands og vores egen organisation. Der har ikke været de store tekniske og logistiske problemer, ingen koks i kulissen, og så har vejret jo været forrygende.
Hvordan er billetsalget så gået?
– Vi har solgt cirka 3500 billetter, hvilket betyder, at vi er 50-70 billetter fra at melde udsolgt. Det indebærer, at vi formodentlig kommer til at ende med et lille overskud, men det er for tidligt at sige noget om endnu. Men bare vi kan ende med et over- eller underskud i størrelsesordenen 50.000 kroner, er vi tilfredse, og det er sådan ud. I alt har vi været cirka 6000 personer på pladsen, 1500 branchefolk og resten frivillige og musikere.
I fik et stort underskud i 2011. Har I fået betalt af på den gæld nu?
– Ja, det gjorde vi allerede sidste år, ved afskedigelser og praktiske ændringer. Vi lærte meget af den nedtur, blandt andet at vi ikke skal gøre os sårbare ved at lade festivalens succes afhænge af nogle få elementer, for eksempel vejret eller nogle få dyre bands. Det var også der, at vi besluttede os til, at festivalen overvejende skulle finde sted inden døre, og vi nedlagde parkområdet foran Musikhuset. Det har vi så genoptaget i år, men under lidt andre former.
Ja, I brugte den blandt andet til gratis koncerter. Vil de vende tilbage næste år?
– De gratis koncerter var lidt en undtagelse i år for at markere vores 20 års jubilæum og for at give noget til byen, så jeg tør ikke love, at der bliver gratis koncerter næste år, men jeg vil heller ikke udelukke det. Vi synes dog, at parkscenen, som vi arrangerede sammen med Tak Rock, fungerede godt, så vi håber, den vender tilbage næste år.
Et andet nyt tiltag var gratis film og akustiske koncerter i Øst For Paradis om søndagen. Vil I gentage det koncept næste år?
– Vi synes, det gik godt, så det er noget, vi håber at kunne arbejde videre med – dog ikke nødvendigvis gratis. Filmmiljøet minder jo på mange måder om musikmiljøet med en masse kreative ildsjæle, som vi gerne vil samle og støtte. Vi vil dog gerne holde fast i, at fredag og lørdag er de primære musikdage, som det altid har været.
Passende størrelse
Der var omkring 160 koncerter på Spot-programmet i år, og det er et passende tal, synes Gunnar Madsen:
– 160 koncerter virker umiddelbart voldsomt, men det er vigtigt for os at kunne fremvise en stor bredde i musikken. Vi er jo ikke en festival, der som eksempelvis NorthSide og Smukfest satser på at give folk det, de vil have. Vi skal primært give folk det, de ikke vidste, de ville have, og så er det vigtigt at komme vidt omkring.
Til gengæld er koncerterne korte. Mange af dem var kun omkring 40 minutter – er det en passende længde?
– Det er kort, ja, men på den måde kan vi præsentere rigtig mange orkestre, og mange af de grupper, der spiller, har jo kun et begrænset bagkatalog at spille af, og begrænset liveerfaring. Og så vil vi ikke udfordre dem unødvendigt ved at bede dem spille flere timer.
Men de mere kendte navne, som Christopher, Mads Langer og Turboweekend kan jo godt, og samtidig fungerer de som billetsælgere, så er det ikke lidt beskedent at sætte dem til at spille tre kvarter?
– Nej, de er jo ikke kun programsat for at sælge billetter, men også fordi vi mener, de kan interessere et internationalt branchepublikum, og derfor fungerer det fint, at de spiller på samme vilkår som de yngre navne. Hvis vi kun var interesseret i at sælge billetter, var det nok også nogle helt andre navne, vi skulle satse på.
Hvad med fordelingen af danske, nordiske og ikke-nordiske kunstnere, er det den rigtige?
– Det synes vi. Hovedparten er selvsagt danske, tilsat cirka 25 nordiske og 5-10 fra andre lande. De bands, der kommer fra ikke-nordiske lande i udlandet, har en konkret historie, eksempelvis We Invented Paris fra Schweiz, som vi havde fået anbefalet af den tyske arrangør FKP Scorpio, som vi har et godt samarbejde med, idet de er medejere af NorthSide.
Er I tilfredse med jeres scener? I år var Den Rå Hal på Godsbanen kommet til?
– Overordnet er vi meget tilfredse, men lige netop Den Rå Hal havde vi lidt problemer med på grund af lyden, som var for rungende. Foyer-scenen i Musikhuset fik også lidt for meget præg af en vandrehal, og der håber vi, at vi kan afskærme den lidt – det skal vi naturligvis have en aftale med Musikhuset om. Vi er rigtig glade for scenen i Scandinavian Congress Center, og så vil jeg lige minde om, at vi er en af de få festivaler i verden med en rulletrappe.
Åbningen fandt i år sted på Train efter nogle år i Musikhuset. Er det festivalens nye åbningssted?
– Ikke nødvendigvis, men Train har jo for nylig genåbnet efter en større ombygning, og så ville vi gerne vise stedet den respekt at lægge vores åbningsarrangement dér, selvom Train ellers ikke har været en del af Spot i år. Vi vil gerne gøre åbningsfesten så afslappet og så lidt galla-agtig som mulig, og i år syntes vi, det gik rigtig godt på Train, men vi kan sagtens holde åbningen et andet sted næste år.
Læs hele GAFFAs dækning af Spot i tekst og billeder her