900 tilskuere inde, da den nordiske kulturfestival Días Nórdicos for femte år i træk understregede nordisk musiks tiltrækningskraft i det spanske
Se flere billeder fra festivalen i GAFFAs gallerisektion
"Vi blev bare smaskforelskede i Lydmor på Días Nordicos". "Musikalsk opdagelse af Dísa (Island) på Días Nórdicos, sikke en fantastisk stemme". "Stærk akustisk musik med Tomas Dybdahl på Días Nórdicos".
Sådan ser bare et par af de mange tweets ud oven på lørdagens koncert på Días Nórdicos Festivalen i Madrid, som var åbningen for den femte sæson af den nordiske kulturfestival. 900 slap ifølge arrangørerne ind inden koncertstart på spillestedet Sala Cats, mens op mod 500 tålmodigt ventede udenfor på deres chance til at komme ind til den nordiske musikaften. Men det er helt normalt for festivalen, der gennem fem år har opbygget et stærkt brand, som desuden understøttes af væsentlige mediervia helsides-omtaler i begge Spaniens største dagblade El Pais og El Mundo samt får sær-programmer hos det landsdækkende Radio3.
Nordisk er nemlig hot i det spanske. Film, litteratur, design m.v. – og så også musik, hvor årets danske indslag Lydmor (billedet) i år oplevede samme begejstrede medleven som Rangleklods i fjor og de andre danske repræsentanter Turboweekend, Tina Dickow og Murder i årene inden.
Som Lydmor alias Jenny Rossander siger efter sin første koncert i Spanien:
– Fantastisk! Sikke et dejligt publikum. Jeg forstår simpelthen ikke, hvordan man kan elske musik så meget, som man ikke kender. Det var bare åbne arme – hele vejen igennem, siger hun.
– Men sådan er det med Días Nórdicos, forklarer Henrik Friis, informationsmedarbejder hos ROSA – Dansk Rock Samråd, som arrangerer åbningskoncerterne i fællesskab med den spanske festival: – Nu er det femte år, vi er med til at lave de åbningsarrangementer, og gennem alle år har de været proppet med entusiastiske tilskuere. Også selv om hovedparten ikke kender musikken eller grupperne - eller først har tjekket musikken på nettet efter efter at have sikret sig billet. De er bare nysgerrige på det nordiske i disse år, mens flere spaniere fortæller os, at de er gået lidt død på amerikansk og engelsk musik pt., og derfor vender deres nysgerrighed mod Danmark og det øvrige Norden. Leve med i musikken, det gør spanierne.
Det fik islandske Dísa at mærke fra start med sin vekslen mellem sfærisk pigepop og tungere stemninger og pompøse elektroniske beats:
– Vi havde det bare rigtigt godt deroppe på scenen – et fantastisk publikum, mener Dísa, som især er glad for modtagelsen i koncertens start - og afslutningen "Sun". – De var så umiddelbare, som om de alligevel kendte musikken, siger sangeren.
Tilbud til Lydmor
Derefter indtog Lydmor så scenen alene. Og publikums glade modtagelse smittede af på Lydmor, der selvtillidsfuldt besluttede at slutte sit sæt af med et helt nyt nummer (arbejdstitlen er "Rolling the Dice", red.). Lavet i flyveren på vej til Madrid fra det sidste af sommerens mange engagementer i Belgien sammen med det store nationale band Arsenal. Igen var modtagelsen positiv. Og det er givetvis ikke det sidste, spanierne kommer til at høre til hende. Lydmors management, Heartbeat, har allerede fået et par henvendelser omkring spanske festival-jobs som resultat af koncerten.
Fest-publikum til Dybdahl
Oven på Dísa og Lydmor var kontrasten stor til Tomas Dybdahl i akustisk udgave. Dybdahl har godt fat i det nordeuropæiske samt Holland, Belgien, Frankrig, England og USA. Men koncerten i lørdags var kun Dybdahls anden i Spanien, og han håber at kunne komme ind på det lukrative spanske festivalmarked næste sommer, som i modsætning til pladeindustrien er i fuldt flor.
– De var meget søde ved mig, siger Dybdahl om tilskuerne. – Selvfølgelig vil man altid ønske sig, at de lytter mere. Men efter to minutter kan man godt mærke, hvor det bærer hen. De var jo meget entusiastiske – og så ændrede jeg i min planlagte sæt-liste. Jeg har jo seks album at tage numre fra, fortæller Tomas Dybdahl.
Det fjerde optrædende navn var svenske Old – tre unge svenske kvinder fra Malmö, som her spillede deres første udenlandske job i deres halvandet år lange karriere, inden en længere Italienstur venter til januar. Musikken var præget af trestemmige vokaler, bygget op omkring enkel synth-pop eller støttet af guitar.
Finske Black Twig sluttede af. Efter job i Norden, England, Tyskland og Belgien er en af ambitionerne nu at få foden indenfor på den iberiske halvø, og kvartetten med sin 80'er-inspirerede indierock fik tilføjet lidt backbeat og distortion til de indtryk, det madrilenske publikum blev sendt hjem med.
De optrædende fik pæne ord med på vejen af nogle af de fremmødte branchefolk.
Omar Martinez Suller fra booking-agenciet Wam siger: – Personligt er jeg meget glad for Thomas Dybdahl. Og så vil jeg meget gerne arbejde sammen med Lydmor. At se hende fylde scenen ud på den måde er flot - der er noget ved hendes bevægelser, hendes blik og publikums-kontakten, som bare fungerer rigtigt godt.
Journalisten Ángel Carmouna fra landsdækkende Radio3 mener: – Jeg kunne godt lide Lydmor - den måde hun mixer elektronik og passion på er meget flot. Lige som jeg er overbevist om, at jeres Turboweekend kan gøre sig på de store festivaler hernede, Primavera og Sonar, så tror jeg Lydmor kan gøre sig. Og så er jeg en stor fan af Tomas Dybdahl…
Sådan blev de forskellige spanske smagsløg altså tilgodeset på en aften, hvor de nordiske bands endnu en gang imponerede ved deres tiltrækningskraft i det spanske.
Se flere billeder fra festivalen i GAFFAs gallerisektion