Nyhed

Tue Track rydder ud i arkiverne med nyt soloalbum

GAFFA har talt med den danske producer om engelsksproget rapmusik og henlagte skatte

Tue Track har sorteret ud i arkiverne, pustet støvet af gamle numre, produceret et par nye og udgiver derfor albummet "Archives Vol. 1" den 27. november. Det markerer samtidig 10 års-jubilæet for soloalbummet "Rockin'", der blev udgivet under navnet Track72 og som bragte ham uden for landets grænser. GAFFA har taget en snak med den danske producer om blikket ind i arkiverne. 

Kan du fortælle lidt om albummets proces?

- Jeg bliver ved med at støde på ting, der enten har ligget på min soundcloud eller på nogle udgivne cd'er i udlandet. Det er et efterspil af albummet "Rockin'" fra 2005, som havde 10 års-jubilæum i år. Jeg blev helt irriteret over, at de her ting bare lå i min bunke og der ikke rigtig var nogen, der havde hørt dem. Jeg synes, de skulle udgives og tog samtidig nogle nye ting med. På den måde har processen ikke været det samme, som at sidde og lave en plade. Det har været færdige ting, jeg egentlig bare har skulle mikse. Det er også derfor, den hedder "Archives". Lige pludselig opdager jeg, at jeg har x antal ting på min computer, som jeg har lavet og som jeg aner et mønster i. Det gode ved det er, at jeg selv kan udgive ting på mit eget pladeselskab.


Når nu titlen er "Vol. 1" må man gå ud fra, at du har haft flere ting liggende, som i princippet kunne være kommet med på samme udgivelse?

- Det kan sammenlignes med at udvælge børn til en bestemt klasse, der passer bedst sammen. Det er ikke et fuldt album som "Rockin'" var det, men et minialbum. Nogle af tingene er lavet efter "Rockin'" og faktisk også mens jeg turnerede med den i udlandet, hvilket jeg gjorde i ret lang tid. Jeg arbejdede derfor videre med nogle af de kunstnere, jeg havde med på albummet, da jeg turnerede med dem. Mens jeg turnerede havde jeg intet promotion-apparat, som jeg kunne blive enige med og alle ville tage mine rettigheder ét hundrede procent - for evigt. Der var ingen, der arbejdede for min plade, hvilket gjorde det lidt formålsløst at turnerer så meget med den. Jeg slog mig derfor lidt på det og blev rigtig træt af, at arbejde med noget, som ikke var i Danmark, for her solgte mine plader fint. Nu er jeg kommet om på den anden side og synes, at tingene er gode nok til at blive udgivet. Det er lidt en underlig størrelse, at lave sådan en plade, fordi normalt vil man gerne udgive noget helt friskt og det er det ikke. Det er det selvfølgelig for lytterne, men jeg har bare hørt det rigtig mange gange efterhånden. Der kommer ikke nødvendigvis flere, men det kunne jeg godt have lyst til. 

Så du har ikke de samme ambitioner om at komme til udlandet?


- Nej, jeg har ingen ambitioner om at skulle turnere i udlandet. Tiden er en anden nu og jeg har en masse kørende her, hvilket er virkelig rart. Jeg har sidenhen stiftet bekendtskaber i Danmark, som jeg har arbejdet sammen med siden. Eftersom mit publikum var i Danmark dengang, må jeg gå ud fra, at de også er her i dag. Jeg giver det bare mit eget system: det er arkiv, det er første volume og det er på engelsk. Det er godtnok ikke mig, der rapper, men jeg producerer, scratcher og spiller. 

Hvordan er det at arbejde på engelsk?

- Det har jeg egentlig gjort altid. Min primære ting er at producere. Det har det været i alle forhold, siden jeg startede med at spille trommer som dreng. På et tidspunkt stødte jeg på rapmusikken. Dengang boede jeg på landet, mens mine venner boede andre steder. Vi mødtes derfor i weekenderne for at lave musik. Jeg lavede derfor musik alene om aftenerne eller efter skole og savnede nogle, der kunne rappe. Derfor begyndte jeg selv at rappe over den musik, jeg lavede. Det er altid mere en kamp for mig at skrive tekster, men musikken er en mere naturlig bevægelse for mig. Jeg er vant til at lytte til amerikansk rap og der en del amerikanske rappere på det her album. Amerikanske rappere har en arbejdsmoral, der anderledes end danske rapperes. Deres leveringsrate er høj og de får jobbet gjort på en anden måde, der meget befriende. De er meget hurtige og præcise, men ikke nødvendig bedre. 


Kan man sige, at du er vendt tilbage til rødderne?

- Ja, men det handler i høj grad om, at jeg selv lytter til amerikansk rap, så der er en personlig tilfredsstillelse i, at høre engelsktalende rappere over min musik. Men der synes jeg til gengæld at Neglish Ali (dansk rapper som medvirker på nummeret "Fool Ya", red.) rammer en spidsfindighed i sproget, som en amerikansk rapper også kan. Derfor har det været oplagt at arbejde sammen med ham. 

Det handler om ørenlyden i sproget?


- Ja, du skal se på alt, hvad du tilføjer til din musik, som et instrument. Når du finder en vokalist, har du en forventning om, at de bruger deres instrument på en bestemt måde. Jeg kender alle vokalisterne på forhånd og kan rigtig godt lide både deres stemme, stemmeføring og tekster. Jeg kan godt lide tonen i det på samme måde, som klangen af et instrument.  

Er det anderledes at bygge universer op omkring det engelske sprog i forhold til de dansksprogede universer, du arbejder med på f.eks. Ponyblod og Malk De Kojn?

- Det er hele humlen. De universer, som Malk De Kojn arbejder med går tilbage til det musik, jeg arbejde på sammen med mine venner i barndommen. Når man arbejder på dansk, ved man, hvordan ét ord kan have flere betydninger og hvis man siger det på en bestemt måde, kan det betyde noget andet. Der er dybde i et sprog. Det er derfor sjovt, at bygge nogle karakterer op omkring sproget og det gør alle. Det kan godt være, at de stiller sig op i eget navn, men det er et act, de vælger at gennemføre. Rapmusik er måske mere macho, men det bliver så udtalt, at det næsten kommer til at virke komisk. Det er ligesom at åbne en lille bog, hvor du bevæger dig ind i et univers, uanset sprog. Processen omkring "Archives" har været mere sporadisk og har haft en mere umiddelbar tilgang til materialet. Jeg prøver ikke, at få rap til at lyde som det lyder i dag. Jeg forsøger, at få det til at lyde, som jeg gerne vil have det skal lyde inde i mit hoved. 


Der er et par instrumentalnumre på albummet. Hvordan har det været at arbejde med dem?

- Jeg spillede nummeret "Two Track Mind" for Khal Allan, fordi jeg troede, at det kunne blive til et Ponyblod-nummer. Han lyttede til det, men havde svært ved at finde en tekst til det. Senere besluttede jeg mig for, at de faktisk ikke behøver vokal. Sjovt nok fik jeg også bedst respons for instrumentalnumrene på "Rockin'"-pladen. 

Hvad ønsker du at lyttere får ud af albummet?


- Det er ikke fordi det nødvendigvis er musik, som folk ikke har hørt før, men der er ingen, der udgiver noget som lyder på samme måde. Jeg synes, jeg har min egen lyd. Det er ikke lavet for at opfinde den dybe tallerken, men et nummer som "Two Track Mind" besegler min lyd. Jeg vil i bund og grund godt give noget musik til folk og ikke lade det være forbeholdt de få venner, jeg ellers har spillet det for. Jeg håber bare, at det lander godt hos folk. 

Albummet "Archives Volume 1" udkommer den 27. november og du kan sikre dig et eksemplar på GAFFA Shop her.  

ANNONCE