GAFFA.dk – alt om musik
Den tidligere Reptile Youth-musiker Esben Valløe, også kendt fra projektet Antonio Gram, har med sin nye duo, M€RCY, hvis andet medlem er Tim Panduro, lavet musik til technoballetten ”My Icarus Complex”. En forestilling, der spiller i en hangar i Aarhus Lufthavn i Tirstrup 19.-21. august, og der er stadig ledige billetter. Vi har talt med Valløe om projektet.
Hvad kan vi forvente af ”My Icarus Complex”?
– Det er en steds-specifik produktion, hvor flere forskellige kunstarter smelter sammen. De seks dansere kommer også fra forskellige dele af dansescenen. Det bliver opført i en gammel militærhangar på et område, som har supermeget karakter og nærmest minder om Tjernobyl. Musikken bliver 75 minutters musik, som går fra ambiente passager til hårdtpumpet techno. Det meste er instrumentalt, men der er et nummer, hvor der er en spoken word-passage, som er skrevet af digteren Caspar Eric. Teksten tager udgangspunkt i den antikke græske Ikaros-myte om Ikaros, som får vinger af sin far, så de to kan flyve væk fra Kreta, hvor de er fanget. Ikaros flyver dog trods advarsler fra sin far for tæt på solen, så hans vinger brænder op, og han styrter ned. Men hvad nu, hvis han gjorde det med vilje, er tanken bag forestillingen. En af kompositionerne er i øvrigt skrevet sammen med Jeppe Kjellberg fra WhoMadeWho.
Hvordan er dette samarbejde kommet i stand?
– For et par år siden var jeg inde og se en ballet i Berlin med min ven Troels Primdahl, som er koreograf. Det var et fremragende symfoniorkester, der spillede, men på et tidspunkt begyndte de at integrere noget elektronisk musik, og det fungerede ikke, syntes jeg. Og så blev Troels og jeg enige om, at vi måtte lave en technoballet. Så gik vi i gang og fik heldigvis en masse gode folk med og støtte fra blandt andet Statens Kunstfond, Aarhus Lufthavn og Aarhus 2017.
I har også en ep på vej, kan du fortælle mere om den?
– Den udkommer 8. september på det tyske selskab Souvenir, som drives af elektroduoen Tiefschwarz, som vi er store fans af. Den kommer til at indeholde to numre fra forestillingen samt et remix og kan beskrives som techno med organiske elementer.
Hvad er historien egentlig bag M€RCY?
– Tim Panduro og jeg mødte hinanden første gang i 2006, da vi begge gik på musikskolen Frontsession i Aarhus. For et års tid siden begyndte vi så at komme i de samme lokaler, fordi jeg fik et studie i den samme bygning, hvor Tim arbejder som videofotograf. Dengang havde vi også Simon Muschisky med, men han holder pause fra gruppen nu, da han har travlt med blandt andre When Saints Go Machine.
Hvorfor skriver I jeres navn M€RCY?
– Vi startede faktisk med at skrive M€RCY med eurotegn, fordi det så godt ud. Lige efter kom Brexit, og det gik op for mig, hvor meget kraft der egentlig er i symbolet:
EU er jo egentlig verdens største gated community. Det er et udtryk for verdens ulighed, men også for, at man ikke går i krig med sine naboer. Nu falder vores institutioner en efter en. Briterne trækker sig fra EU og amerikanerne fra FN, og den verdensorden vi er vant til, kan vi ikke tage for givet.
Grundlæggende synes jeg jo, at det er smukt, at vi beslutter os for ikke at gå i krig og røve hinanden. Det er et udtryk for den tillid, der også er i musikken. Eurotegnet er en amulet mod krig.
Du har også projektet Antonio Gram, hvordan går det med det?
– Det ligger lidt stille for tiden, fordi jeg har brugt energien på M€RCY. Jeg kan godt lide den holdånd, der er om M€RCY og hele ”My Icarus Complex”-projektet.
Læs mere om "My Icarus Complex" på projektets hjemmeside.
Se en videoteaser: