GAFFA.dk – alt om musik
Branchelegenden Jens Ove Friis trækker stikket
For nylig fyldte den danske pladebranche-legende Jens Ove Friis - JOF blandt venner - 65 år. Det fejres i dag med en privat reception, som samtidig markerer afslutningen på en 47 år lang og særdeles succesfuld karriere i den danske musikbranche.
Veteranen, som blev udlært i en radio- og musikforretning i 70'erne og for alvor indledte branchekarrieren på pladeselskabet PolyGram i 1980'erne, fik i 2019 konstateret uhelbredelig knoglemarvskræft. Derfor har Friis nu valgt at sætte punktum for den næsten 50 år lange karriere.
Det kommende album med Jacob Dinesen bliver således sidste udgivelsesprojekt for en mand, der gennem karrieren har været dybt involveret i succesalbum med navne som Lis Sørensen, Lars Lilholt, Johnny Madsen, Allan Olsen, Peter Belli, Danser Med Drenge, Creamy, Runrig og Bamse.
- Selvfølgelig er det lidt trist, når man skal stoppe efter at have været med i så mange år – og ikke helt er herre over, hvornår man skal stoppe. Men jeg ser det snarere sådan, at man næsten ikke kan bede om mere, når man gennem 47 år, hver eneste dag, har fået lov at kombinere arbejde og passion, udtaler Friis i et langt interview til GAFFA, som vil kunne læses her på siden i nær fremtid.
Her ser Friis tilbage på den lange karriere og afslører samtidig et usentimentalt syn på ikke bare sin egen utidige pensionering, men også udviklingen i musikbranchen:
- I modsætning til mange andre i min position synes jeg ikke, at tingene var bedre i gamle dage. Det var anderledes i gamle dage, javist, men det skal vi kun være glade for. Ellers ville der jo være tale om en stagnation. Jeg synes, jeg har gjort, hvad jeg kunne, for musikken og sat mit præg på det. Og når jeg kigger ind på pladeselskabsverdenen i dag, kan jeg se, at der sidder en masse virkelig dygtige unge mennesker. Som kan nogle helt andre ting end dem, som jeg skulle kunne. Sådan skal det være, for man arbejder på en helt anden måde i dag, end da jeg startede i branchen.
- Da jeg begyndte, i 1974, var vi den dårligst uddannede branche overhovedet. Stort set ingen af os havde en længevarende uddannelse - vi var alle sammen drevet af passionen for musik. Udgangspunktet var ikke, at man sagde ”jeg vil gerne arbejde i pladebranchen” - man kom simpelthen til at arbejde med det, hvis passionen var stor og stærk nok, og man kunne gøre en forskel. Vi var entrepreneurs, drevet af passionen.
- Når jeg ser på pladeselskaberne i dag, kan jeg se at de er befolket af virkelig veluddannede mennesker. De sidder stort set alle sammen med en længere, videregående uddannelse. Min datter, som arbejder ved Universal, er for eksempel cand.merc.psyk. Men de er heldigvis stadig drevet af passionen. Så nej, jeg synes ikke at det er en sørgelig situation. Det er selvfølgelig træls at være blevet stoppet af sygdom, og hvis jeg ikke var blevet syg, ville jeg formentlig have fortsat lidt længere. Men jeg skulle jo stoppe på et tidspunkt, lyder det lakonisk fra Friis.
Efter flere år som ansvarlig for de danske kunstere på PolyGram i slutningen af firserne og starten af halvfemserne fortsatte Friis karrieren med ledende stillinger i selskaberne CMC, RecArt og REO. Han har gennem sin karriere været involveret i udgivelser, som tilsammen har solgt mere end ti millioner eksemplarer. Tidligere på måneden modtog Friis ved uddelingen af årets Danish Music Awards er særlig pris for sin mangeårige indsats i krydsfeltet mellem kunst og købmandskab.
LÆS OGSÅ: Danish Music Awards – og vinderne er...