Nyhed

Ny rapport: Publikum er ikke vendt tilbage til spillestederne efter coronakrisen

Danmarks spillesteder er fortsat ikke vendt tilbage til normaltilstanden før corona

Den 1. februar åbnede Danmark atter op, da det sidste sæt coronarestriktioner blev fjernet. Det betød, at spillestederne igen kunne åbne med fuld kapacitet, men en ny rapport viser, at de stadig ikke er tilbage på samme blus som før coronapandemien.

19 procent af kernepublikummet har nemlig ikke været til én koncert på et rytmisk spillested i det første halvår af 2022.

Det viser en ny rapport fra Applaus, der er lavet i et samarbejde med Danske Ensembler, Orkestre og Operainstitutioner (DEOO), Dansk Teater og Rambøll.


Nye vaner

Ifølge Lene Struck-Madsen, leder hos Applaus, har danskernes købsvaner ændret sig.

”Vi kan se, at mange vælger de store event, hvor man ved, hvad det er, man får, og hvad det er for en oplevelse, man går ind til,” siger hun.


Undersøgelsen er lavet som et spørgeskema, der fra den 8.-23. juni 2022 er sendt ud via nyhedsbreve og sociale medier fra 33 kulturinstitutioner – blandt andet 15 spillesteder.

Ifølge rapporten er det penge og tid, der er de hyppigste grunde til, at folk vælger koncerterne fra. Og det ser man særligt i en tid, hvor både varerne stiger i pris, og hvor der har været en overflod af arrangementer. 

"Valget af den sikre oplevelse skaber forskellige vilkår hos spillestederne, hvor nogle har travlt, mens andre har sværere ved at få solgt deres billetter."


Spillestedet Train oplever, at det især var den tredje nedlukning, der tog pusten fra koncertgængerne. Og at der nu er rift om billetterne til nogle koncerter, mens andre halter efter.

”Der er alle mulige artister med forskellige genrer, som sælger færre, end de gjorde før corona. Så over en bred kam er der blevet solgt færre billetter her i første halvår af 2022, end der gjorde i 2019,” siger Marie Cathrine Ettrup, der er kommunikationschef hos Train.

Nuanceret billede


Direktøren for Vega, Steen Jørgensen, ser ikke samme billede. Og det hænger nok sammen med, at de er et kendt spillested, og at de ligger i København, hvor der er et stort marked, siger han selv.

Hos Vega har de haft rygende travlt, siden de lukkede op, men der er alligevel små tegn på en tøven, der minder om den fra finanskrisen. Blandt andet på grund af inflation, prisstigninger og rentestigninger, som Jørgensen nævner. Men det er ikke noget, der har ramt spillestedet endnu.

”Man går efter de sikre ting, hvis jeg skal sige noget. Men det er ikke udtalt dramatisk endnu, og vi kan heller ikke få øje på det i tendenserne,” siger han. Derfor er han altså ikke nervøs, men blot opmærksom på tendenserne, og at ”der er ting, der i højere grad trænger til et skub.”


Der tegner sig med andre ord et nuanceret billede af spillestedernes situation efter pandemien. ”Der er nogle, hvor det går rigtig godt, og der er andre, der har sværere ved at trænge gennem,” siger Struck-Madsen, leder af Applaus.

Og det er altså først en udfordring, at kernepublikummet mangler, når man ”har svært ved at sælge billetterne, og når der ikke sker noget, når du prøver at kommunikere med et publikum, som du er vant til responderer, kommer og køber,” siger hun.

ANNONCE