Built To Spill: Rolling Stone Weekender, Weissenhäuser Strand

Built To Spill, Rolling Stone Weekender, Weissenhäuser Strand

Anmeldt af Peter Lykke Madsen | GAFFA

Sent fredag aften tager det efterhånden klassiske indie-rockband Built to Spill imod en godt fyldt sal i den imtime Baltic Saal, som udgør festivalens næststørste scene, men alligevel kun kan rumme omkring ottehundrede mennesker, hvilket er lidt af et fald fra den største scene – det udendørs telt, der vel kan holde samtlige femtusinde mennesker, og som er festivalens kapacitet. Det betyder, at der ofte er kø udenfor festsalen, hvor man tidligere på dagen har kunnet se en del mennesker følge Thurston Moores koncert samme sted på de opsatte tv-skærme uden for salen.

Men nok om scenernes indretning, for vi havde fået en fin plads midt i salen, hvorfra vi var klar til Doug Martsch og co's guitarshow. Built to Spill er aktuelle med det ret solide album, Untethered Moon, som udkom i foråret. Albummet er det første album fra gruppen i seks år, efter at Martsch valgte at kassere et færdigt album tilbage i 2012. På pladen har Built to Spill valgt at gå tilbage til en mere klassisk Built to Spill-lyd, og pladen kan måske nok betegnes som et lille comeback for gruppen. I hvert fald virker salen ret tændt, da bandet indtager scenen, og forventningerne bliver også ret hurtigt indfriet. Martsch står naturligt i front for et virkeligt energisk band, og med sin karakteristiske rastløse stil lader han sin huggende guitarlyd og de mange, lange og højenergiske soloer flyde ud i lokalet – dog ikke helt uden problemer, da lydmanden må kæmpe en lidt forgæves kamp koncerten igennem i det utaknemmelige lavloftede rum.

Martsch er ikke nogen stor showmand, og musikken får lov at tale for sig selv, hvilket jo sådan set er ret reelt, og de fem kvarters koncert bliver fyldt ud med en god tur rundt i bagkataloget.

Til trods for en pæn modtagelse af de nye sange er der nu ingen tvivl om, at den modne fangruppe sætter mest pris på gamle hits som Car, Big Dipper og Carry the Zero, som udgør en virkelig stærk afslutning på aftenens sæt.

Built to Spill spiller den 7. november på Voxhall i Århus og den 10. november på Loppen i København.