Steel Panther er pik & patter på højt niveau

Steel Panther, Store Vega, København

Anmeldt af Keld Broksø | GAFFA

De mange jokes sad lige midt i fru Knudsen. Og når jeg skriver lige midt i fru Knudsen, så MENER jeg midt i fru Knudsen!

Denne parodi på noget glam i midt-80’erne (Mötley Crüe, Poison, Guns & Roses og den slags)- emmer alt sammen af LA’s Sunset Strip, så det handler – rent ud sagt - mest om pik & patter.

Til gengæld er det på et højt niveau, måske ikke intellektuelt, men så på en teknisk, til tider virtuos kunnen (bortset fra lidt backtracking) – og ikke mindst i graden af underholdningsværdi. Bandet kører dertil showet hjem visuelt på dårlig smag i parykker, spandex-bukser og 80’er attituder om sex, drugs & rock & roll.

Vi nævner i flæng sangtitler som ”Let Me Cum In” og ”Party All Day (Fuck All Night)” – så er den vist ligesom sat på plads.

Hertil piger hevet op på scenen med mindre og mindre tøj på, og som viser, hvad himlen har givet dem. Herunder sprang danske Susanne op på scenen under nummeret ”Girl From Oklahoma” og fik lov at vifte med barmen, og bagefter en stribe af dem under numrene ”17 Girls in a Row”, ”Gloryhole” og ”Community Property” (som handler om sangeren Michael Starrs ædle dele).

Ja, når man læser om det kan man nok få et lidt anstrengt smil på, for skulle det nu være sjovt?

Ja, som ind i helvede!

Sagen er, at når Steel Panther penetrerer, København bliver det gjort med en vis befriende charme og ligefrem sympatisk sødme – også over for de sagesløse piger, som går med på løjerne. Det er professionelt, når sangeren lige ser til, at alle er OK, og dertil en fornemmelse af, at alle medvirkende er beroliget på forhånd om, at der ikke sker noget, som de ikke vil være med til. Ordentlige mennesker, altså, men et band som udfordrer grænserne for den gode smag og for, hvad man kan tillade sig på en rockscene.

De har tilmed erfaringen i orden. Steel Panther har indtil videre udsendt fire studiealbum, senest 2014's ”All You Can Eat”, og de har spillet koncerter verden over. Nu så denne anmelder dem også på Refshaleøen for et par år siden som opvarmning til Volbeat, men der var til gengæld ikke meget nyt i hverken show eller musik. Det gør dem lidt slidte at følge i flere omgange, men også det blev til en joke.

Da publikum blev spurgt, om de havde set bandet før, så blev det lovet, at der ikke var ændret på showet. Men alle de nye blandt publikum fik til gengæld at vide, at det var et helt nyt show – for dem. Forsonende er det også, at Steel Panthers kærlige parodi på firsernes hårspray-hardrock (bassisten Lexxi Foxx må have brugt det meste af en dåse under koncerten!) faktisk ofte er bedre spillet, end den var hos forbillederne.

Der er ingen tvivl om, at vi her har vigtigste årsag til, at koncerten holdt. Tilbage er mystikken: Hvem er de egentlig? Kan man parodiere det samme i årevis uden at brænde ud, og uden at personligheden bliver forvirret dér et sted inde bag parykkerne? Måske de ryger en dag, så folkene i Steel Panther tør at være helt sig selv? De er absolut gode nok til, at det også kunne være interessant.

Sætliste

Eyes of a Panther

Just Like Tiger Woods