Svært underholdende varietéshow fra hip-hop-præsten og hans menighed

Run-D.M.C, Tinderbox, Blue Stage

Anmeldt af Jens Dræby | GAFFA

Jeg hørte fra en kollega, at showet ret bogstaveligt gik op i hat og briller. Og et show var det, mere end en koncert. Og der blev uddelt hatte, med og uden autograf. Lange stand-up-rutiner brød de velkendte tracks med beats og flows hurtigere, end de to gamle hunde tilsyneladende kunne klare. Koncerten med Run-D.M.C var gevaldig underholdende uanset, og når Joseph Simmons, Darryl McDaniels og de tre medfølgende pladevendere i baggrunden leverede varen, så fik publikum akkurat som bestilt.

Koncerten var fed, netop fordi duoen kunne kaste størstedelen af deres trumfkort meget tidligt i sættet. Efter en kort opvarmende stund blev vi hvirvlet ind i "It's Like That", der farede ind i "Tricky" uden varsel, og før nogen havde mulighed for at fordøje den skrigende Reverend Run og hans langt mere fattede kirketjener D.M.C. eller "D", som han blev kaldt kommanderende af den altoverskyggende frontmand. Det så overbevisende ud, når de to spyttede mikrofonerne til i den gamle skoles råberap, og man mærkede sjældendt et backingtrack, det var rent, det var råt, det var Runs hus og her følger man Runs regler.

Selvfølgelig var det for meget at høre lange vittige indslag om D.M.C, der drikker af Runs vandflaske og naturligvis vil vi hellere høre musikken end de gentagne påmindelser om, at en af de medbragte discjockeys er Jam Master Jays søn med det passende navn DJ Jam Master J'Son. Men Run & Co. lavede en hel masse, der gjorde koncerten til noget unikt, charmerende og uforglemmeligt. Der var masser af den famøse tilstedeværelse, når Run f.eks. satte gang i lidt beatbox med skud ud til The Fat Boys Publikum tog imod med kyshånd og viftende hænder. Velkommen til endnu en fest på Blue Stage i Tusindårsskoven.

Tinderbox-folket blev taget med bukserne nede og med undrende blikke, da hovedpersonerne forsvandt for i hvert fald en halv time af koncertens spilletid. Run var gået i gang med at snakke igen og denne gang med DJ Charlie Chan, der skulle vise sine evner udi klassisk scratch og mixing. Der var ikke noget nævneværdigt over Chans lektion, men det skulle vise sig at lægge op til en overgang, hvor J'Son kørte sine egne dj-kundskaber over i et mildest talt sublimt mix af nyere urban-hip-hop-baskere som "Bad & Boujee" og lidt dansk leflen med bl.a. et USO-nummer. Herfra havde sidste mand bag knapperne, DJ Ruckus al mulighed for at leve op til sit navn med en mere hvid, kaukasisk gren af festmusikken. Tinderbox-publikkummet kunne ikke lade være med at skråle med på Oasis og RHCP, og de kunne slet ikke holde sig fra at hoppe til smadder tyvstjålet fra Magicbox.

Da Run og D.M.C vendte tilbage for uddele flere hatte og røverhistorier var de usårlige, og med "Walk This Way" blev der lagt rigtig godt op til den sidste aften på Odenses efterhånden meget dansevenlige festival. Godt Tinderbokset Run-D.M.C.