Æstetisk magtdemonstration

Solange, Roskilde Festival, Arena

Æstetisk magtdemonstration

Anmeldt af Sara Elisabeth Nedergaard | GAFFA

Onde tunger ville måske sige, at Solange Knowles står i skyggen af sin storesøster Beyonce. Torsdag aften cementerede Solange, at det ikke er tilfældet.

Arena er pakket med mennesker, da Solange går på scenen kl. 18.00. Og det er tydeligt, at æstetikken er i højsædet: Iklædt rødt fra top til tå går to korsangerinder, en trommeslager, en guitarist, en bassist og to blæsere på scenen. Solange kommer frem og lægger hårdt ud med åbningsnummeret ”Rise” fra hendes tredje og seneste album ”A Seat At The Table” fra 2016. ”Weary” og ”Cranes In The Sky” følger trop, og gør det klart, at Solange er gennemtjekket: Bandet er super tight, og hele setuppet er så gennemført, med smuk koreografi, der gennemsyrer hele koncerten. Som sangerinden senere erklærer: ”Jeg vil ikke lave et show, jeg vil skabe kunst”. Og det gør hun.

Med en perfekt blanding af de nyere numre og gamle hits fra 2012’s ep ”True”, som ”Some Things Never Seem To Fucking Work” og ”Losing You”, formåede Solange at balancere på en meget vanskelig knivsæg mellem æstetik og gedigen underholdning. Ekstranummeret ”Don’t Touch My Hair” binder en smuk sløjfe på aftenens 70 minutters ekstravaganza. Bekendte har erklæret, at lyden ikke var i top. Fra hvor jeg stod, var det ikke tilfældet, men det ændrer sig jo, som vinden blæser. Mod slutningen vender Solange sig om mod sit band og agerer dirigent. Og hun scorede topkarakterer som maestro på Arena torsdag aften. Stor, stor kudos til Solange.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA