GrimFests husorkester holder niveauet

Analogik, GrimFest, Skovscenen

GrimFests husorkester holder niveauet

Det er i år intet mindre end syvende gang, at Aarhus-gruppen Analogik spiller på GrimFest, og de er dermed det orkester, der har spillet flest gange på den lille og særdeles hyggelige festival, som finder sted på en gård på Grimhøjvej i Brabrand et stenkast fra den meget omtalte Grimhøj-moske. Analogik er da også et oplagt festorkester med deres fortrinsvis instrumentale blanding af Balkan-musik, elektronisk musik, hiphop, reggae, jazz, funk, afrikansk musik og meget mere.

Kernen i Analogik – Magnus Damgaard på bas og keyboard, guitarist Jesper Kobberø, sopran- og tenorsaxofonist Theis Bror, keyboardspiller Asger Strandby og percussionist Max Buthke – er udvidet med blæserne Anders og Hans på henholdsvis valdhorn og trompet. Det syv mand store orkester, alle klædt i grå habitjakker, sørger for et alsidigt, melodisk, swingende og velspillet lydbillede. I nogle af sangene er blæsergruppen i fokus, både i melodistemmeførende samklang og med virtuose soloer, på andre numre gælder det den akustiske eller elektriske guitar, og på andre igen slagtøjet, der blandt andet tæller congas. I bunden ligger der dog næsten hele tiden et programmet beat, ofte i 4/4-takt, der sørger for, at de fleste burde kunne danse med.

Det er der da også nogle, der gør i den ganske talstærke forsamling, men jeg har tidligere set Analogik-koncerter, der har sat mere gang i publikum. De skyldes næppe orkestret, men måske, at publikum er blevet våde efter en del regnskyl tidligere på aftenen, om end det dog holder tørt under det meste af Analogiks koncert.

Sættets første numre er ganske Balkan-orienterede, inden vi kommer ud i mere afrikansk påvirkede sange som blandt andet ”New Seeland”, hvor den elektriske guitar er i centrum. Sangen smager lidt af et ørkenbluesnavn som Tinariwen, uden at jeg dog skal udnævne mig selv som ekspert i afrikansk musik. Senere får vi nogle af bandets mest kendte sange som ”God russik” med dybe dyt i horn-bamsen og ”Farligt monster” med heftig akustisk guitar, inden Analogik lukker med reggaenummeret ”Kaptajn Bim” med Max Buthke på solid sang på tysk – koncertens eneste nummer med vokal. Absolut en underholdende time, og Analogik bliver af konferenciererne Jonny Hefty og Jøden straks proklameret som optrædende på GrimFest 2018. De skal være så hjertelig velkomne – vi ses!