ibens
carstenshenrikskristians

Danmarks største popgruppe er... ibens?

Album / Vores Selskab
Udgivelse D. 10.02.2018
Simon Heggum

Jeps! Du har læst rigtigt, min højtærede læser. Der står seks stjerner! Til ibens’ fjerde album (hvor kun titlen carstensshenrikskristians er et kritikpunkt). For ibens er det perfekte poprockband, og dette slår de endelig fast efter flere år i komplikationernes udebane.

Carsten Lykkes tekster kommer direkte fra hjertet, uden metaforer og misforståelser, og rammer mig på alle planer. Jeg griner, rocker og græder til en samling sange om en at være en voksen mand. Sange om at være jaloux på kernefamilien, om problemerne ved langdistanceforhold og om dating-apps. Sange om at gå i byen på de ulige uger, når ens partner også har delebørn. Sange om savnet af en god ven og idol i den hjerteskærende ”Hilmer tog mig med på bar” (Om afdøde Hilmer Hassig) og kærligheden til Love Shop. Alle leveret med en slidstærk popmelodi og et hook, man ikke kan rystes af sig. Og et vanvittigt velspillende band.

ibens har hanket op i debutalbummets charmer og kombineret det med deres tredje album Ufornufts eventyrlyst. Poprock-produktionerne er konstant ombejlet af dronende synths, ulmende celloer og ambient larm, leveret af bassist Henrik Marstal, der også spiller en virkelig solid bas. Carsten Lykke, der altid har været en af undertegnedes danske yndlings-guitarister, brillierer med det ene melodiske riff efter det andet. Et smagfuldt, eksperimenterende og underfundigt lydunivers. I øvrigt synes jeg egentlig også om bandets italesættelse af de stadigt stigende kontroverser omkring Henrik Marstal, med linjerne: ”Folk, de synes, du er langt ude i skoven, selvom du sidder i dit indre Valby”, mens ”Ulige uger” er på højde med bandets bedste sange (”Ølstykke i november”, ”Solveig”, ”Nangijala”).

ibens har, uden nogen havde regnet med det, leveret karrierens højdepunkt. Et værdigt comeback og en tidlig kandidat til et af årets bedste danske album. Meget andet er der ikke at sige. Velkommen til 2019 – det her er den perfekte danske poprockplade! Tillykke Carsten, Henrik og Kristian.