Ølhornenes poetiske neondisco

Benal, Scandinavian Congress Center, Aarhus

Ølhornenes poetiske neondisco

Anmeldt af Andreas Jensen | GAFFA

Vi starter bagfra her. Den store sal er under udvandring af en talstærk publikumsmasse. Det tændte ovenlys blotlægger et gulv, der vitterligt flyder af tomme plastikølkrus og rørshotspatroner. De sidste små sure eller grå dråber løber ud og giver det fedtede gulv et sidste besyv. Lidt ligesom efter en halfest, da far var dreng. Vi har endda Wham!'s "Wake Me Up Before You Go-Go" i højttalerne.

Her har tydeligvis været fest, kan man se, og spoler man tiden blot 10 minutter tilbage, ville kongrescenterets store sal ligge indhyllet i et bevægende edderkoppespind af neonlaserstråler, der sammen med rytmerne fra nummeret ”Nu her” (Benjamin og Albert, 2018) endnu engang denne aften fik publikumskroppen til at pulsere. Dette er nemlig ikke kun ølfest, men en næsten tre timer lang hiphop-fest-orkestrering – heri dog inkluderet support fra Emil Lange – fra den prisvindende duo Benal.

Benals tour, der bærer overskriften ”Det Næste Niveau Tour”, udgøres af kun to koncerter, en denne fredag i Aarhus og en udsolgt lørdag i KB Hallen i København. Touren beskrives i præsentationsmaterialet som "af overjordiske dimensioner". Samtidig udtrykkes også en intention om at imødekomme fansene med en bredside af uanstændig ruskomsnusk serveret med en bas, der efter sigende skulle kunne genvinde ens tro på vor herres skaberkraft.

Denne beskrivelse synes ikke at være helt forkert, og vi fik langet et intenst sæt ud over scenekanten.

Skjorte og jakke

Halfest- og provinsdiskotekelementet, der tydeligvis løber som en ankerkæde gennem bandets udgivelser og koncerter, står overhovedet ikke alene. Og heri nok også en af grundene til duoens succes. Benjamins insisterende og sprøde stemme kaster retningsbestemt, aggressiv og skarp karismatisk poesi mod publikum. Albert giver det hele bund, fylde og kropslig rytme. Enkeltvis, såvel som sammen, rammer de lige ind i kroppen på publikum, lige såvel som både øvre og nedre hjernedele får en gang massage.

Dette får vi et ret klart eksempel på under koncertens første numre, hvor gruppens anden halvdel, Albert, som er dj og producer, endnu ikke er på scenen med sine altid veltilpassede varme og hårde basrytmer. Benjamin kommer alene på scenen i sin ikoniske sorte frakke med de melodiske synth-toner fra nummeret ”Hemmelighed” fra duoens seneste album Benjamin og Albert (2018). Det er kraftfuldt i sin enkelthed, fordi vi samtidig ved, hvad der gemmer sig.

Koncerten igennem får vi, hiphop-traditionen tro, gæstet scenen med en række andre kunstnere fra den danske musikscene. For at undgå at spolere morgendagens koncert i KB Hallen skal der ikke her afsløres for mange navne, men vi får da blandt andet et glædeligt gensyn med en vis kvinde, der gennem årene har tændt godt op på diskotekerne.

Om det blev en oplevelse af overjordiske dimensioner kommer nok meget an på synsvinkel, men med et bredspektret blik på publikum vil jeg uden at tøve kunne påhæfte den aarhusianske betegnelse ”feeee!”. Benal gør det godt. Trods den venlige trussel om at levere en gang uanstændig ruskomsnusk, virkede denne koncert en anelse mere pæn og ordentlig og styret, end hvad denne skribent tidligere har oplevet til Benalkoncerter. Men som altid: Duoen vinder alt på sammensætningen af kontraster. Og det går rent ind hos publikum. Fuldstændig som den lækre bas.

Sætliste

Hemmelighed

Sprog