ANMELDELSE: Attituden og selvsikkerheden sejrer

Kaaliyah, Spot Festival, HeadQuarters, Aarhus

Anmeldt af Line Kaspersen | GAFFA

Selvsikre Kaaliyah træder ind på det tætpakkede HeadQuarters, da klokken netop har rundet 21.45. Den unge sangerinde med den knivskarpe attitude betræder det lave scenegulv, mens de dansable beats kører i baggrunden.

I 2015 debuterede hun med ep’en Darkpop First Sequence, og herefter har der fulgt en lang række af singler, inklusiv den seneste ”Facts”, som publikum bliver præsenteret for denne aften, hvor der både er trap, hiphop, pop og r&b på menuen. Sangerinden introducerer yderligere sprintnyt materiale, som hun fremfører på fineste vis med stor inderlighed. Til tider smelter numrene dog en kende sammen, og det bliver en anelse enstonet og karakterløst. Samtidig gør det ikke heller ikke noget godt for fremførelsen, at der er larm blandt publikum, hvor det er tydeligt, at hyggesnak og drinks er begyndt at fylde mere hen på aftenen - og hvor musikken desværre synes at komme en smule i baggrunden.

Kaaliyah fortæller, at det er hendes første gang på scenen med fuldt band – den powerfulde vokal er dog fortsat intakt i forgrunden i selskab med keys, trommer og beats. Energien bliver skruet op med streaming-bangeren ”Yoko”, der skaber stor genkendelse blandt publikum, hvor der tydeligt gemmer sig nogle hardcore-fans på de forreste rækker, som ihærdigt skråler, danser og bouncer med i takt. Endnu et velkendt track kommer hernæst – ”Fortune Cookie”. Sidste og afsluttende nummer er ”Buried”, som ud fra publikums reaktion virker som en god afslutter og et fremragende nummer at imødegå nattens fester med.

Kaaliyah både indtog og forlod scenen med stor selvsikkerhed på beundringsværdig manér. En markant sangerinde med en stor stemme, der højst sandsynlig går en lys fremtid i møde, men som fortjener en større scene næste gang.