Svedfremkaldende ravere – nu uden gæstevokalister

Farveblind, Spot Festival, Scandinavian Congress Center, Main Stage, Aarhus

Den aalborgensiske elektroduo Farveblind alias elektronikbetjener Magnus Pilgaard Grønnebæk og trommeslager Jens Asger Lykkeboe har gjort det en smule vanskeligt for sig selv forud for nattens Spot-koncert, hvor et stort publikum er mødt frem. For to år siden optrådte de i samme rum, på en lidt anden opsat scene, og leverede et intenst show, blandt andet fordi de havde fået fløjet den sydafrikanske sanger Khaya N9 fra hjemlandet til Danmark udelukkende for at optræde med dem på Spot. Hvordan topper man den?

I år har Farveblind udvidet storskærmen, så den fylder hele bagscenen (jeg husker den i hvert fald som større end i 2017), og det meste af tiden viser den flotte, sort-hvide animationer. Desuden har de medbragt en bassist til at spille med på de fleste numre, og det giver ekstra bund og nuancer i det ofte hårdtpumpede udtryk, hvor Magnus Pilgaard Grønnebæk skruer og trykker på knapper, hamrer på tamburin og pisker stemningen op på scenekanten, mens sveden forståeligt driver af den dygtige og hårdtarbejdende Jens Asger Lykkeboe bag trommesættet. Hans spil kan både være alsidigt og synkoperet og lige på og fire-til-gulvet-hårdt – også inden for samme sang, eksempelvis i åbningsnummeret "You Forever".

Desværre kan jeg ikke lade være med at føle mig en smule skuffet, da den første gæstevokalist, den forrygende franske rapper KillASon, kun medvirker på backtrack på nummeret "Bad". Da Farveblind fremførte samme sang til GAFFA-Prisen i marts, havde de ham med, men jeg kan godt se, at der ikke er økonomi i at flyve internationale gæster ind, hver gang man giver koncert, og det er jo heller ikke særlig klimavenligt. Jeg håber dog i mit stille sind på, at der senere dukker en gæst op, men det sker heller ikke under "Jewels" med en anden stærk rapper, britiske Paul Stephan, der også er rent backtrack, eller aftenens tredje og sidste vokalbårne, endnu uudgivne nummer med en ikke-annonceret sangerinde – en af gruppens mere afdæmpede kompositioner. Sidste år optrådte gruppen på Smukfest med rapperen Sebastian Monti fra Monti og forrige år på Roskilde med sangerinden Amanda Glindvad fra Jærv, og Farveblind virker altså lidt skrabede uden livevokalist – også selvom livebassisten kompenserer en smule.

Til gengæld er intensitetsniveauet højt, og hvis man er kommet for at danse, er man havnet det rigtige sted. Musikken bringer visse steder mindelser om hårdkogte 90'er-navne som Chemical Brothers og Prodigy, og Farveblinds nyligt udsendte ep, Boxes, er da også produceret af Steve Dub, der har arbejdet sammen med begge navne. Til sidst stikker det helt af med det rave-orienterede nummer "Run Around", hvor der ligefrem er optræk til moshpit blandt publikum, og hvor animationerne på storskærmen nu til en afveksling er blevet grønne. Dermed får Farveblind hevet den sidste stjerne i land, og de har stadig masser af potentiale. Men tag gerne en eller flere vokalister med næste gang. Om det er fra nær eller fjern er mindre vigtigt.