Pharfar
Ydmyg

ANMELDELSE: Danmarks dancehall-don debuterer med manér

Download / Musicall
Udgivelse D. 24.05.2019
Henrik Bæk

Siden 2005 har Søren Schou – bedre kendt under navnet Pharfar – været en fast bestanddel af det hjemlige musikmiljø. Det var det år, han for alvor slog igennem med trioen Bikstok Røgsystem, der året efter vandt den prestigefyldte "Årets Danske Rap/Hip-Hop Udgivelse" ved Danish Music Awards med albummet Over Stok Og Sten.

Pharfars kærlighed til jamaicansk reggae og dancehall kommer til udtryk i hans produktioner for navne som Natasja, Kaka, Shaka Loveless, Dean Thompson og Wafande, og da han aldrig er gået på kompromis med sin musikalske autenticitet, nyder han også stor respekt på reggaeøen. Det har medført, at han også kan skrive producer for så store jamaicanske reggae- og dancehall navne som Sizzla, Beenie Man, Anthony B, Horace Andy, John Holt, Max Romeo og Mykal Rose på sit CV.
Derfor er Pharfar i dag dansk reggae og dancehalls ubestridte godfather.

I 2014 udsendte han debut-ep'en Alt er godt, der i 2016 blev fuldt op med ep nr. 2 – Kawasaki. Men trods mange år i det musikalske game er det alligevel først nu, at The Dancehall Don udsender karrierens første fuldlængdeudspil som solist.

Albummet hedder Ydmyg og er på mange måder en tilbagevenden til Pharfars musikalske udgangspunkt. Selv fortæller Pharfar, at albummet er lavet af ren og skær lyst, hvor han bevidst har fralagt sig den forkælelse, man med årene bliver lidt forvænt med, når man har haft store hits og har modtaget platinplader. Og det kan høres i både musik og tekst.

Albummet sprudler både i det hurtige tekstunivers og de uptempo minimalistiske dancehall- og dancegrooves, der pryder albummet med et par afstikkere til den lidt tungere reggaelyd. Der er ikke de dybere budskaber mellem albummets i alt 14 skæringer, hvor det primært handler om sjov og ballade, bortset fra "Folk har det vildt", hvor han formaner til nutidens unge om at holde igen med alkohol.

Ydmyg er blevet til i Pharfars eget studie på Amager, hvor størstedelen af albummet er skrevet, fremført, arrangeret og produceret af Pharfar selv. Men der er enkelte gæster, der har lagt vejen forbi studiet – på det oplagte åbningsnummer "Ingen penge" er Xander co-producer og medkomponist, mens Klumben leverer gæstevokal på "Helt op", der så absolut spiller på en række klare seksuelle undertoner om, hvad der kan ske efter en glad aften i byen. Mere af samme skuffe kan høres på numrene "Din pum-pum er sindssyg", "Damernes bedste ven", "Mægtig", "Vær stille" og "Hvis du blir liderlig", hvor Pharfar stilsikkert proklamerer: "hvis du blir liderlig, så bar’ kig fordi, du får noget tungt til din punanny, ikke en missionærting, for jeg er ik’ kedelig, lad mig være general i din fuck army". Pum-Pum og punanny er for øvrigt begge jamaicanske synonymer for det kvindelige kønsorgan, hvilket viser, at Pharfar på ingen måde står tilbage for de jamaicanske slackness-dj's.

Alle numre på Ydmyg er leveret på sædvanlig Pharfarsk manér med stor selvtillid og masser af selvironi i teksterne. På numrene "De ka ik li os" og "Spol op" sender Pharfar reggae-skud ud til alle danske lyddrenge- og piger og begraver alle konkurrenterne i kasser og bærer dem væk herfra, når deres lydsystem går ned.

Ydmyg bliver uden tvivl et af de mest spillede album i den kommende sommer, og Pharfar beviser, at han til stadighed svinger mundsværdet i sikker stil, og at den hjemlige danskhall langtfra er død.