Høj sol over Aarhus: Gnags væltede NorthSide

Gnags, Blue Stage, NorthSide

Anmeldt af Michael Jose Gonzalez | GAFFA

Man skal ikke fornægte den store samlende faktor ved en koncert, hvor publikum på tværs af generationer kan samles og synge, danse og feste sammen. En sådan samlende oplevelse leverede Thomas Helmig med stor succes for to år siden, hvor et nærmest rekordstort antal festivalgæster stimlede sammen foran Blue Stage. I år gjorde Gnags Helmig kunsten efter – og overgik ham med et livsstykke af en koncert, der fik det til at føles som den dejligste eftermiddag i hundrede år.

Peter A.G. jager indledningsvist bandets medbragte robotmaskot væk fra scenen. Og med god grund, for der er intet mekanisk over den forestående seance – Gnags laver levende musik for mennesker af kød og blod – med bankende hjerter. Der lægges hårdt fra land med ”Den dejligste morgen”, der beskriver stemningen meget rammende, og det går lige i hjertekulen at høre tusindvis af stemmer skråle: ”og leg lever!”

Som den ukuelige indpisker, han er, springer Peter A.G. fra start rundt som en mand i tyverne. Det er simpelthen, som om musikken og rytmen ikke kan være i hans krop, og han er over det hele med en imponerende og misundelsesværdig energi.

Gnags på græs

Det hjælper naturligvis også at have et solidt sammenspillet band med sig, og det ér Gnags anno 2019 virkelig. Per Christian Frost viser koncerten igennem hvor alsidig en guitarist han er, og generelt ligger hans guitar klædeligt langt fremme i lydbilledet. Og hvem har i øvrigt brug for mere end en korpige, når man har en kapacitet som Anne Seier med om bord?

Ifølge tourplanen skal Gnags videre og give koncert på Nord-Als senere i dag, men der bliver på ingen måde sparet på energien. Tværtimod. De virker overordentligt tilfredse med at være på hjemmebane: ”Det er længe siden, Gnags har været på græs i Aarhus, men nu skal vi eddermame vise jer!” smiler Peter A.G., og det gør de så. Tusindvis af hænder ryger i vejret til tonerne af ”Danmark”, der stadig viser sig som en vigtig og aktuel sang, og ”Slingrer ned ad Vestergade” får en modtagelse, som lå den i fast rotation på P3.

Vi vifter en sol med hænderne til underskønne ”Lav sol over Århus”, og ”Dansende blå linealer” er som skabt til en dag som i dag. Festen fortsætter med tre sange fra det seneste Gnags-udspil, den dystert-festlige ”Når robotterne kommer”, humørbomben ”Guldkaret” og den bekymrede miljømæssige opsang ”Syndflod af plastik”, der byder på en smittende guitarmelodi fra Per Christian Frosts side.

Gøglerkongen af festivalpladsen

Vi får en stor klode af en orange ballon i hovedet under ”Kærester”, før hele Ådalen gungrer i takt til en euforisk udgave ”Vilde Kaniner”. Peter A.G. ryster to danskvand og gennembløder sig selv, før ”Burhøns” går over i "Mr. Swing King", og som gøglerkongen af festivalpladsen ifører A.G. sig høj hat med fjer, mens publikum synger med og spiller luftorgel (i hvert fald deromkring, hvor jeg stod).

Bedst som bandet har takket af, og man tager sig selv i at tænke, at det da ikke ville gøre noget, hvis de spillede en time mere, vender de tilbage, selvom klokken er faretruende tæt på, at Nas skal gå på nede på Green Stage, og lukker festen med en flot ”Når jeg bliver gammel” – med den smukke linje om at ”ta’ imod duglette perlestænk af hav, når det glitrer i solen” – og en ”Rytmehans” med pedalen i bund. Sveddryppende og smilende sendes vi videre ud i festivalen. Mark Ronson og Major Lazer får svært ved at overgå denne her fest.