Freddie Gibbs & Madlib
Bandana

MadGibbs er et umage match fra himlen

Vinyl + download / RCA
Udgivelse D. 28.06.2019
Anders Hjortskov

Freddie Gibbs har sat Indiana på landkortet med sine gangster-eposer ofte fortalt over mørke trapbeats. Men noget nyt skete, da han og mesteren Madlib gik sammen om den forrygende Piñata, der kombinerede producertroldmandens udsyrede soulsamples med den grovkornede rappers fortællinger. To kompromisløse skabninger danner igen et umage makkerpar, der sjovt nok er et match made in heaven.

MadGibbs er mere sammenspillet, mere dynamisk, og det virker som om, at Madlib er helt oppe på Madvillain-niveauet og supplerer musikken til Gibbs mere i hans ånd, end at han blot rapper over et af hans mange instrumental-albums. Soulede interludes, japanske anbefalinger og fraklip væves ind i hinanden og giver en blaxploitation-oplevelse for lytteren, der ikke kan meget andet end at læne sig tilbage og labbe det i sig.

Gibbs selv er et stort forpustende maskinpistolflow med extension clip, og med nik til 90’ernes store ikoner og 2Pacs intensitet suger han luften ud af rummet, og vi glemmer gæsterne om bordet. Om vi er med på bagsædet med våbnet i hånden eller befinder os i slaveskibets mave på vej mod Amerika Inc. (“Flat Tummy Tea”), så maler hr. Kane hele tiden interessante tableauer frem med sin raspede, dybe stemme.

Skru op for det soulede loop på “Cataracts” og hør Gibbs svinge øksen aggressivt over det, lige indtil Madlib nonchalant skifter beat og lader rapperen drøne væk i tilbagelænet tempo. Eller tag med på et kokainrus af en historie på “Half Manne Half Cocaine” understøttet af Madlibs egen forunderlige version af et trapbeat. Bandana er ikke nødvendigvis lyden af 2019, men hvis du kun skal lytte til et rendyrket hiphop-album fra i år, hvorfor så ikke tage det bedste?