Respektindgydende midnatsmesse af international klasse

Speaker Bite Me, Roskilde Festival, Pavilion

Anmeldt af Finn P. Madsen | GAFFA

Støj bliver i følgende opslagsværker defineret som en uønsket lyd, hvor generne afhænger af lydstyrken og frekvensen. Danmarks bedste og mest ambitiøse band Speaker Bite Me har i mere end to årtier brugt støjen som kardinalpunkt. Men måden, de gør det på er nærmere kunstart i sig selv.

Bandets koncert i den sene nattetime i et totalt overfyldt Pavilion udviklede sig til et sandt triumftog af en midnatsmesse, hvor gruppen viste, hvilke fremragende musikere de er. Bandets fundament er blandt Danmarks bedste med rytmesektionen Emil Landgreen på trommer og Kasper Deurell på bas. De lægger en imponerende og spillevende bund, hvorefter Signe Høirup Wille-Jørgensen og Martin Ryum, begge guitar og vokal bygger ovenpå, så det er en ren fryd for øret.

Bandet lægger ud med "Lights & Buildings" fra Four Days in September og "Minimum" fra If Love Is Missing It Must Be Imposed. Bandet virker dog en smule ufokuseret, det er som om, de lige skal finde sig selv først. Lyden er samtidig en smule uklar og med for lidt volumen på vokalerne. Men fra de første strofer bliver slået an på "Act", hentet fra sidste års mesterværk Future Plans, rammer gruppen den respektindgydende frekvens, vi kender dem fra. Herfra ser de sig ikke tilbage. Nummeret føles som et dommedagsinferno, hvor gruppen folder sig helt ud musikalsk og bygger op til klimaks med et støjarsenal, der rammer som en altudslettende eksplosion.

Den spooky "Sweet Expectations" spidder en som lytter, hvor de ringende guitarer lyder som en sirene på afveje. Gruppen får spillet en storm op, som er umulig at undslippe. Midt i det hele står Martin Ryum med sin tryglende vokal, mens Signe Høirup Wille-Jørgensens lettere hysteriske vokal står i hårfin kontrast til det støjinferno, vi befinder os i. På "Landscapes Can Move Themselves" hentet fra Action Painting viser bandet atter, hvilke dygtige musikere de er. Nummeret udvikler sig nærmest som en slags free-form fusion, hvor Wille-Jørgensen sensuelt leger med sin vokal, mens bandet på telepatetisk vis læser hinanden, så det er en fryd.

På titelnummeret Future Plans, der lukker nattens koncert, spiller Speaker Bite Me sig helt ud over kanten. Det riffhuggende inferno ophæver tid og sted, hvor støjen bruges som et forførende drivmiddel mellem det kompromisløse og skønhedssøgende. Speaker Bite Me er live som på plade international klasse i bredformat. I dansk alternativ rock findes der ingen som dem. Hverken over eller ved siden af. Et sandt triumftog af en koncert, hvor man som lytter hele tiden blev udfordret på forunderlig vis.

Lights and Buildings

Minimum

Act