x
Buju Banton: Upside Down 2020

Buju Banton
Upside Down 2020

Årtiets reggae-comeback

GAFFA

Download / Gargamel Music
Udgivelse D. 26.06.2020
Anmeldt af
Henrik Bæk

Upside Down 2020 er titlen på den legendariske dancehall-sanger Buju Bantons 13. studiealbum og det første siden Before the Dawn, der blev udsendt i 2010. Året efter indbragte albummet Buju en Grammy for årets bedste reggaealbum. Der gik et chok gennem reggaemiljøet, da han samme år blev anholdt i USA for overtrædelse af den amerikanske narkotikalovgivning.

Den 46-årige jamaicanske reggaestjerne blev løsladt i 2018 efter at have afsonet syv års fængsel for besiddelse af kokain med henblik på videresalg. Buju har dog hele tiden erklæret sin uskyld i domfældelsen, der skabte en del furore i USA på grund af FBI’s tvivlsomme brug af en agent provocateur.

Koncertturneen Long Walk to Freedom fra sidste år viste, at Buju stadig har flowet og energien intakt, men spørgsmålet har hele tiden været, om han kunne overføre energien fra scenen til studiet og til det måske mest efterspurgte album nogensinde i reggaehistorien. Sagt med andre ord: kan Upside Down 2020 leve op til de skyhøje forventninger?

Det korte svar er: Ja, det kan det! Endda i en sådan grad, at det faktisk overgår forventningerne med flere kvantespring. The Gargamel aka Buju Banton er tilbage i absolut topform. Imponerende nok virker det, som om han aldrig har været væk fra en musikbranche, der elskede ham, men som med anholdelsen i 2011 brutalt tvang ham væk fra rampelyset.

Stor alsidighed
Med Upside Down 2020 præsenterer Buju en fascinerende række sange, der taler om lidenskab, kærlighed, håb og frem for alt den lange vej, som Buju har kæmpet for at opnå den status, han har i dag, som et af reggaemusikkens allerstærkeste kort og det måske største talent, reggaemusikken har set gennem tiderne.

20 nye numre til det tumultfulde år 2020, produceret af den Grammy-vindende formel Gargamel Music (alias Buju selv), Donovan Germain og Steven "Lenky" Marsden backet af The Shiloh-band, der efter Bujus løsladelse er genopstået og som albummet igennem spiller en vis legemsdel ud af bukserne.
Resultatet er – en for reggae – sjælden diversitet, hvor der er noget i vente for alle, uanset om du er til roots reggae, nyabinghi, gospel, r&b, afro, ska, swing, dancehall, dub eller rock.

Buju Bantons alsidighed kommer til udtryk på det intense åbningsnummer ”Lamb of God” samt ”Blessed”, der viser Buju fra to diametralt modsatte sider. ”Lamb of God” er gåsehudsfremkaldende og sårbar gospel og trækker musikalske spor tilbage til numre som ”Til Shiloh” og ”23rd Psalm”, hvorimod ”Blessed” med sin minimalistiske produktion og tonstunge bass-drop præsenterer Buju fuld af råhed og muskuløs power. Selvom folk har forsøgt at få ham ned med nakken, proklamerer han sejrrigt på nummeret, at ingen kan ramme ham, for han er velsignet af Jah.

Førstesinglen ”Trust” er produceret af Bujus mangeårige samarbejdspartner Dave Kelly og retter en kritisk røst mod vores digitalt afhængige samfund og om ikke at stole blindt på alle. Måske en hilsen til FBI og deres agent provocateurs?

Fredsrallyet ”Steppa” er en "anti-gun"-appel, der maner til fredelig sameksistens og opfordrer til at sige nej til vold, ligesom Buju gjorde det på nummeret ”Murderer” for mange år siden.

Good versus evil
Kampen mellem det gode og onde kommer til udtryk i flere numre, heriblandt på ”400 Years” og ”Rising Up”, der på en gang er både tilbageskuende og profetisk. Det nyabinghi-reciterende ”400 Years” handler om 400 års undertrykkelse – lige fra slavetiden og frem til nutiden, hvorimod det moderne roots reggae-nummer ”Rising Up” nærmest er profetisk og fremadskuende set i lyset af de utallige verdensomspændende demonstrationer, der er fremkaldt af BLM-bevægelsen. "Revolution is everywhere! They're rising up, everywhere around the world", synger Buju på nummeret.  

I samme tråd følger ”’Helping Hand”, der er produceret af Bobby Digital Dixon, der for nylig døde efter længere tids sygdom, men som lige præcis nåede at færdiggøre nummeret, der bobler af empowerment og håb til alle, der lider. King Jammy har produceret det fængende og reflekterende ”The World Is Changing”, der byder på roots reggae af fineste skuffe og som kommer i en lækker extended dubversion.

Hvis du er til Bob Marley, så tjek ”Duppy Conqueror”-versionen ”Yes Mi Friend”, produceret af reggae-legendens søn Stephen "Ragga" Marley, hvor Buju triumferende synger: "Yes mi friend, mi deh pon street again, the bars could not hold I, them set me free again", med en klar præference til McRae’s Correctional Facility i Georgia, hvor Buju sad fængslet.

Samarbejdspartnerne har nærmest stået i kø for at medvirke på albummet, og i det bløde r&b-inficerede ”Memories” er sangen overladt til John Legend, mens Buju giver den som old school MC Banton, der toaster om tabt kærlighed.

På det af Neptunes-producerede ”Cherry Pie” tager Buju og Pharrell "Happy" Williams for sig af retterne i et herligt uptempo nummer, der indbyder til fest med ens elskede.

På ”Appreciated” vender Buju tilbage til reggaerødderne med et relic af den kendte Waterhouse Rock Riddim, og på ”Lovely State Of Mind” taler Buju direkte til hjertet på en lækker lovers rock tune, der vækker minder om tidligere Buju numre som ”Love Sponge” eller ”One To One”. Genialt!

Albummet består af 20 numre. Hvorfor? "2020 har en dybere forståelse i mit sind", sagde Banton for nylig i et interview, "men der er også en anden grund, efter et 10-årigt fravær forsøger vi at give folket noget musik tilbage for den tid, der er gået siden sidst og selvfølgelig – det er jo år 2020".


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA