Camille Jones
Inde I En Tåre

Sanger på helt nyt terræn med dansksprogede sange

EP / Fine Feather
Udgivelse D. 06.11.2020
Jan Opstrup Poulsen

Popsangeren Camille Jones er stoppet op for en stund og har lagt dansegulvet bag sig. Alvoren er både tydelig og påtrængende på ep’en, der bærer hendes første udgivet sange på dansk. Og lad det være sagt med det samme, så er Camille Jones også en fortrinlig sanger på dansk, og en af de mere formfuldendte af slagsen. Hendes sang er let henført og båret af alvor og ærlighed.

Camille Jones har holdt en udgivelsespause på fem år, og det er trods alt noget af et sceneskift med Inde i en tåre. Hun er bestemt stadig popsanger af hjerte og lyd, men her er tale om helt tyste og forsigtigt akkompagnerede sange, hvor vokalen for alvor skal stå sin prøve, når der kun er et klaver og en bas, der sætter sikkerhedsnettet ud. Men det falder helt naturligt i de meget sarte sange, der tager sit udgangspunkt i tab af personer, der stod hende nært.

De seks sange er derfor helt nede i tempo, hvor både musik og vokal bevæger sig forsigtigt frem. Det lyder smukt i sin egen alvorlige tone, som Camille Jones let og ubesværet falder ind i. Men det er ikke kun mørk sorgbearbejdelse i sangene, der også gør en dyd ud af at bringe håbet frem og vise en vej videre frem. Det er varmt og glædesfuldt i ”Ved siden af mig”, der bliver peppet lidt op i tempo med percussion og et fornemt klaverspil, der trækker på bossa nova’en. Men ellers holder sangene sig i mol, og der åbnes fuldt op for følelseskanalerne, når vi står efterladt og uforstående tilbage i chok, som det fremføres i ”Det vi ikk’ forstår”.

Ep’ens sirlige sange bæres med nærmest fnuglette toner fra bassist Bastian Sjelberg og Jonas Berg på klaver. De lægger et stemningsfuldt akkompagnement til Camille Jones næsten grædende sange, der meget let ville falde i sentimentalitetens grøft, hvis det ikke var for de præcise musikalsk anslag, der flot finder sammen om vokalen.

Om Inde i en tåre er et øjebliksbillede i Camille Jones liv eller en ny musikalsk retning, må tiden vise. Men mon ikke at vi fremover får hende at høre på dansk, der klæder hendes intime og modige sange.