Sebastian
Tidløs erindring

ANMELDELSE: Tidløse og tidsbundne sange fra den utrættelige trubadur

Album / Playground Music
Udgivelse D. 15.10.2021
Ole Rosenstand Svidt

Veteranen Sebastian har været ganske produktiv i de senere år, og det kommer derfor ikke som den store overraskelse, at han har brugt coronapausen til at skabe et nyt album. Tidløs erindring er helt klassisk Sebastian og atter indspillet med hans særdeles velspillende band, der nu også omfatter blæsere.

Sebastian har alle dage været kendt som en stor komponist, og der er også masser af fængende og fantasifulde melodier på albummet. Ikke mindst den opløftende up-tempo-singleforløber ”Det’ sikkert bare om kærlighed” om at lede efter den eneste ene, og hvor det stærkt syngende kvindekor alias Misen Groth, Gry Harrit og Anne Sejer løfter Sebastians lidt slidte, men dog rimelige stemme. Og hvor Perry Stenbäcks smægtende spanske guitar krydrer det velproducerede, om end temmelig polerede lydbillede (Sebastian og Louise Nipper er i øvrigt producere på albummet).

Som sangskriver er Sebastian især kendt for dels sine satiriske, dels sine dybfølte sange, og begge typer møder vi flere af på Tidløs erindring. Coronakrisen skal naturligvis kommenteres, og det bliver gjort ganske underholdende på både ”Corona Homework Habit” om hjemmelivet bag skærmen og blues-pastichen ”Corona Corona”, men det er i sagens natur sange med begrænset holdbarhed. Mere fremtidssikrede er eksempelvis den vuggende, nostalgiske ballade af en titelsang og den rørende ”Lille bamse Lise” om en jødisk pige, der undslipper holocaust og som gammel bliver mindet om barndommens rædsler, da coronaen (der var den igen!) indfinder sig. Alt sammen med bamsen som et symbol på den truede uskyld.

Sebastian er også en stærk tekstforfatter, men hans forkærlighed for omvendte ordstillinger for at få rimene til at passe (et eksempel fra "Den dag vi så det sorte hul": "nogle bli'r som stjernerne / mast til sukkerknalder / andre kravler op og ud / og ned til jorden falder" etc.) trækker lidt ned – det bruger de ikke på de øverste etager i sangskrivernes tårn. Bortset fra denne lille indvending er Tidløs erindring absolut anbefalelsesværdig for gamle fans, mens nye lyttere nok bør begynde med en af klassikerne fra 70’erne eller 80’erne. Og Sebastian og band kan roligt tage en håndfuld af de nye sange med på landevejen.