Josh Rouse
Dressed Up Like Nebraska

Josh Rouse: Dressed Up Like Nebraska

Album / Slow River / MNW
Udgivelse D. 23.06.1999
Finn P. Madsen

Titlen på den 25 årrige Josh Rouse debut Dressed Up Like.Nebraska kunne antyde, at vi her har med en bondetamp ude fra det store.bøhland at gøre. Ja bare det, at albummet blev valgt til.månedens countryplade i månedsmagasinet Mojo, gør at der.nemt kunne stå kolort op til sokkeholderne. Trods disse landlige odds, er.her ikke meget country at komme efter, kun den smule roots rock, som Rouse.så elegant sammensmelter med et britisk gen, der indimellem har adresse.til Morrisey og Lloyd Cole. Den i Nebraska fødte og nu herboende i.Nashville, Tennessee sangskriver er indtil videre et ubeskrevet blad, men et er.sikkert, vi har med et talent at gøre, der forstår at forvalte.sine sange med personlighed og et udtryk, som gør Dressed Up Like.Nebraska til en lille perle. De fleste numre er lavmælte og.melankolske med en inderlig varme, hvor opbrud, brudte løfter og.længsler præger de personlige teksterne, for Rouse har gennem de.sidste par år boet i ikke mindre end ni forskellige stater. Invisible.vugger blidt derudad med flettende guitar vignetter, mens den.sfæriske Flair benytter sig af højtbåren rumklangs effekt.på den seksstrengede, rytmisk jazzbund, her har American Music Club ikke.levet forgæves. Højdepunktet er den inderlige ballade med en.urovækkende cello The White Trash Period Of My Life, hvor Rouse synger.med følelserne helt ude på trøjen og stemme, der kan.knække, når som helst. Dressed Up Like Nebraska er et.troværdigt udspil fra en amerikansk rejsende, der lader følelserne.tale på en yderst indtrængende måde, uden at drukne i salte.tårer.