Marie Carmen Koppel
Yearning

Marie Carmen Koppel: Yearning

Album / Sundance
Udgivelse D. 23.06.1999
Henrik Bæk

Det er ikke hverdagskost, at man i Danmark ser et r'n'b album med en dansk.sangerinde som sanger, producer og tekstforfatter, men det er sket i.tilfældet Marie Carmen Koppel, der med cd'en Yearning har sendt.sit andet album på gaden siden det rent gospel inspirerede album Marie.Carmen Koppel fra 1996. Siden barnsben har den alsidige sangerinde fra den.ligeså alsidige Koppel-familie haft lyst til at lave et vaskeægte.r'n'b album. Lysten hertil blev bekræftet under Maries ophold i New York,.hvor hun på den kendte r'n'b klub Chaz & Wilson blandt andet.optrådte sammen med så kendte navne som Boyz II Men, Chaka Khan,.Quincy Jones og Madonna. .Yearning er i bund og grund et sort album af international klasse.og er bortset fra titelnummeret, der er produceret af en af USAs lovende.producere Brian Kierulf produceret af danske kræfter med lillebror.Benjamin Koppel og Marie som de musikalske faddere. Endvidere har Marie selv.skrevet 8 ud af de i alt 12 numre + 2 interludes, hvor der blandt andet findes.et interessant cover af det udødelige If I Can't Have You fra.soundtracket til filmen Saturday Night Fever skrevet af Brødrene.Gibb, ligesom Thomas Helmigs Jeg Tager Imod har fået et ganske.anderledes udtryk på Your Secret Place, der samtidig er cd'ens.anden single. Flere af numrene trækker aner til gospelmusikken,.heriblandt Love Me Again og Without You (Tyrones Interlude), ligesom far.Anders Koppel har lagt musik til cd'ens sidste skæring If Only I Knew,.som oprindeligt var skrevet som et klassisk værk, men som glimrende.udfyldes af Maries stærke stemme og smukke kor. .Selvom det virker dejligt befriende med en dansk produktion, så.tør man dårligt tænke på, hvad Marie kan drive det til.i hænderne på branchens bedste amerikanske producere. Man kan kun.gisne om resultatet vil adskille sig væsentligt fra dette dejligt.afstemte album, hvor Marie synger med en på disse breddegrader.sjælden glød af høj international klasse. Marie har planer.om at etablere sig fast i USA, og med base i New York forfølge hendes.drøm om at producere et album med selveste Babyface. Med Yearning.har hun den bedste anbefaling med i tasken.