Built To Spill
Keep It Like A Secret

Built To Spill: Keep It Like A Secret

Album / City Slang / Virgin
Udgivelse D. 07.06.1999
Peter Studstrup

Jeg kan ikke holde det hemmeligt. Jeg har tabt mit hjerte til Idaho orkestret.Built to Spill og jeg anser orkestrets mesterlige 1997 udspil Perfect From.Now On for at være en af årtiets bedste og vigtigste.pladeudgivelser. Lanceringen af dette mesterværk gik i midlertid så.stille for sig at kun få fik pladen at høre. Titlen på Built To.Spill's nye plade skal derfor formodentligt forstås som en ironisk.kommentar til Perfect From Now On's skæbne. For tiden er Built To.Spill en trio, men denne ledes ubestridt af sangeren og guitaristen Doug.Martsch, der også er sangskriver i samme udmærkede tradition som.Neil Young og Dinosaur jr's J. Mascis. En amerikansk sangskriver med et stort.blødende hjerte og trangen til at lade det flyde over i uafrystelige.melodier, præget af hans eget rustne og gnistrende guitarspil. Keep It.Like A Secret er enklere og mere ligetil end sin hemmelige forgænger,.og de bombastiske og komplekse larger-than-life kompositioner er afløst.af en næsten Beatles-agtig melodiøsitet. Et af.højdepunkterne er sangen You Were Right hvor Doug Martsch bruger.kendte sangtitler som udsavn om hans eget liv, som han enten erklærer sig.enig eller uenig i, og det er naturligvis de negative udsavn der er de sande..'You were right when you said we are all just bricks in the wall/ You were.wrong when you said that everything is gonna be allright' Hvis den.28-årige Matsch og hans Idaho trio ikke denne gang for lavet hul ud til.et større publikum, må han slå sig til tåls med at.lede verdens bedste hemmelige band: Built To Spill.