Jeff Buckley
Mystery White Boy

Jeff Buckley: Mystery White Boy

Album / Columbia / Sony Music
Udgivelse D. 03.05.2000
Finn P. Madsen

Det var sikkert en rus af kådhed og glæde over at skulle starte på indspilningerne til sit næste album, der den skæbnesvangre aften i maj 1997 fik Jeff Buckley til at hoppe i flodlejet ved en marina i Memphis for aldrig at dukke op igen i levende live. Denne løssluppenhed og kærlighed over for musikken er sikkert lettere at forstå, når disse 12 liveskæringer optaget i perioden 1995-96 i form af Mystery White Boy med den afdøde Jeff Buckley ebber ud. De heldige, deriblandt undertegnede, der så Buckley på Roskilde Festivalen i 1995, ved, hvad der tales om. Vi har her at gøre med en kunstner, hvis uforløste energi og unikke talent gav os et af halvfemsernes bedste udspil, Grace. Det efterfølgende posthumt udsendte Sketches (For My Sweetheart The Drunk) indfriede mere end forventningerne til talentet, men efterlod også den bedrøvelige kendsgerning, at to studiealbums var alt, hvad der skulle komme af store sange fra denne hånd..Livealbums er ofte en overflødig sag, da de mangler intensitet og bare skal fylde et tomrum. Som ventet forholder det sig anderledes med Mystery White Boy, for den er fyldt af den intensitet og uovertrufne energi, Buckley besad live. På Dream Brother, Mojo Pin og Lilac Wine findes den mystiske magi, Buckleys sange besad. En komplet opvisning i den følelsesmæssige hengivenhed over for det skaberværk, han for det meste kastede sig ud i, mens hans fremragende vokal, der spænder over adskillige oktaver, vrider sig mellem det forpinte og rasende hysteriske; lyt blot på Last Goodbye og Grace, hvilken åbenbaring! Men magien kommer ikke alene; en stor del af liveintensiteten skyldes også Buckleys fremragende band, hvor især guitaristen Michael Tighe forstår at aflæse, hvilket træk han må tage i sine kringlede improvisationer. Albummet indeholder ikke tidligere udgivne Buckley-numre som I Woke Up In A Strange Place, What Will You Say og Mood Swing Whiskey, men det er især det blændende cover af Big Stars Kanga Roo, der bjergtager; sangen starter op i det skrøbelige lige på grænsen til det krakelerende for til sidst at eksplodere i det orkanagtige..Mystery White Boy er et værdigt punktum fra en kunstner, der kun var til låns for en kort stund, men nåede at berige rocken eviggyldigt med sit uvurderlige sangskriver- og vokaltalent..