R.E.M.
Reveal

R.E.M.: Reveal

Album / Warner Music
Udgivelse D. 28.05.2001
Jan Opstrup Poulsen

Et af de album, der ofte finder plads på alle tiders top 10-liste, er R.E.M.s Automatic For The People fra 1992. Her raffinerede R.E.M. tidens poptone med en række uimodståelige nyklassikere. Siden har R.E.M. været omkring deres mere elementære rockrødder, men har op gennem 90’erne været konstant søgende og forsigtigt eksperimenterende..Reveal holder sig tæt op ad den klassiske R.E.M.-lyd, hvor Michael Stipe giver de store kompositioner et drømmende skær med sine messende og let sukkersøde fraseringer. Reveal er derfor en naturlig forlængelse af Up, der var bandets vellykkede hjemkomst til de flot anlagte melodier med højt til loftet. På Reveal holder R.E.M. sig til de runde former i en mere sfærisk pop, hvor sangene finder et naturligt leje og ganske langsomt lader sig føre med af melodiernes strømninger, der undervejs lyser op i nogle tindrende smukke øjeblikke. R.E.M. fortsætter med stor ihærdighed med at forfine deres tone med en meget sanselig musik, hvor Michael Stipes vokal når gennem det store følelsesregister. R.E.M. har bestemt melodierne, men Reveal spiller mere på fornemmelser og sindsstemninger frem for de mere jordbundne sange. De enkelte numre smelter da også sammen i samhørighed, men enkelte sange står som skinnende stjerner, som det var tilfældet på Automatic For The People..Reveal er et smukt værk, der lyser op på sin egen sælsomme måde og inviterer til rendyrket hengivelse. Under den funklende overflade rumsterer de indre dæmoner stadig, så det ikke ender op i forkromede kompositioner, der blot forlænger den ensartede nydelse. Reveal er derfor endnu en kraftpræstation fra et af tidens største bands, når vi måler i kvalitet og evnen til at strø om sig med moderne sangperler.