The White Stripes: Vega, København

The White Stripes, Vega, København

The White Stripes: Vega, København

Anmeldt af Nikolai Lubich | GAFFA

Rød/hvid minimalisme

Billede: Søren Lamberth

Sværger man til primitiv og kompromisløs rock'n'roll, er the White Stripes et udmærket bud. Den altid rød/hvid-klædte Detroit-duo rider med på bølgen af nye garageorkestre og er især blevet feteret i den engelske musikpresse, der har udråbt de uden for scenen mutte amerikanere til verdens bedste liveorkester. En anelse skudt over målet, men koncerten i Store Vega indfriede til fulde forventningerne efter duoens stormfulde koncert på sidste års Roskilde Festival.

Halvanden time blev det til i selskab med søskendeparret Jack og Meg White og deres på én gang stramt opbyggede og sløsede udgave af 40 års rocktradition. Trådene trak helt bagud til bluesikonet Robert Johnson, som spøgte i Jack Whites vokal, men også i det vrængende og denne aften særdeles veloplagte guitarspil. Bevæbnet med sin trofaste Airline-guitar viste Jack White en særlig evne til at veksle mellem melodi og støj, mellem fingerpicking og deciderede håndkantslag i strengene, mens søster Meg åndsfraværende og ikke uden lighed med en vis Moe Tucker tærskede hårdt og bestemt i trommerne. Koncerten åbnedes med en stormfuld udgave af "Dead Leaves And The Dirty Ground" fra gruppens forrige udspil "White Blood Cells", og så gik det ellers derudad med sange, der dækkede gruppens repertoire fra simple punkede sange over muterede bluesimprovisationer til tungen-i-kinden countrysange som f.eks. "Hotel Yorba", der denne aften blev leveret i en ganske elektrisk udgave.

Gruppen blev imidlertid fanget i sine begrænsede virkemidler og efter en times spilletid synes gentagelsen at tage over, og det, der føltes som et langt højdepunkt, blev afløst af en vis tomgang, som også syntes at ramme Meg White, der ikke længere havde helt fat om takterne. Et lille minus på en ellers fuldendt aften i selskab med basal og minimalistisk rockmusik.