Depeche Mode
Sounds Of The Universe

Depeche Mode: Sounds Of The Universe

Album / EMI Music
Udgivelse D. 21.04.2009
Finn P. Madsen

En alarmerende keyboardflade i en lang monoton udtrækning åbner det 12. album Sounds Of The Universe fra synth-pionerene Depeche Mode. Herefter forventes et stort rytmisk attack. Angrebet udebliver dog, og ind træder Dave Gahan med sin grandiose røst, hvor ordene "The way you move / Has got me yearning" fastfryser netop den storladne stemning, som kun Depeche Mode kan levere. Basilidon-bandet har om nogen været med til at skrive sig ind i musikhistorien, når ordene om den elektroniske musiks udvikling skal nedfældes. Især Violator fra 1990 var med til at sætte en ny dagsorden, hvor fusionen af synth og en mere guitardreven alternativ rock nåede nye højder. Med Ben Hillier som producer har trioen forladt den til tider krasse og pågående lyd, som var en del af det forrige udspil Playing The Angel. I stedet for leverer de momentvis storhed, hvor fortid og nutid fusionerer med en lang række iørefaldende sange, som den udfarende førstesingle Wrong. Dave Gahan har atter del i et par numre, og markerer sig skarpt med blandt andet den elektronisk repeterende Hole To Feed og den fremragende Come Back med et foruroligende lydtapet og en vokalpræstation, der rækker mod de universelle højder. Fejden mellem Dave Gahan og mastermind Martin Gore synes at være bilagt, især efter at Gore har lagt flasken på hylden og givet plads til Gahans evner som sangskriver. " Peace will come to me / I'm leaving bitterness behind this time" lyder det i duetten mellem Gore og Gahan, Peace. Sounds Of The Universe er lyden af et band, der langt om længe er kommet overens med sig selv uden at sætte noget over styr.