The Raveonettes og Lars & The Hands Of Light: Voxhall, Århus

The Raveonettes og Lars & The Hands Of Light, Voxhall, Århus

Anmeldt af Michael Jose Gonzalez | GAFFA

Lars And The Hands Of Light ***
Før denne første december-aftens koncert med The Raveonettes skal publikum på det stopfyldte Voxhall i Århus trakteres med Lars And The Hands Of Light, der er personligt håndplukket af Sune Wagner. Det er en noget amputeret udgave af gruppen, der indtager scenen kvart over ni, eftersom kvintetten i aften er barberet ned til en trio bestående af søskendeparret Lars og Line samt bassisten Jeppe.

Aftenens første nummer er en afdæmpet sag, der primært markerer sig ved sine melodiske gentagelser. Disse kammer særligt hen imod afslutningen en lille smule over, og bandet fremstår en kende mere tilbagelænede end godt er, hvilket bevirker at de ikke når særligt langt ud over scenekanten.

Forsanger Lars Vognstrup virker som en rar og bundsympatisk fyr, og der gøres hæderlige forsøg på publikumskontakt. Dog uden den store respons, hvilket til dels skyldes, at publikum står og venter på næste band. Som koncerten skrider frem, viser bandet lidt mere format end på åbningsnummeret, og man begynder at ane, hvad Sune Wagner ser i bandet, der med sit relativt minimalistiske udtryk og dreng/pige-vokal forekommer som et ganske fornuftigt valg af opvarmingsband.

Desværre plages Lars And The Hands Of Light i løbet af deres korte sæt af lydproblemer, der bevirker, at synthesizeren ligger alt, alt for langt tilbage i lydbilledet, hvilket bestemt er en skam, for bandet viser, at de bestemt har gode numre at byde på. Indpakningen denne aften er bare langt fra optimal. Ikke desto mindre står man tilbage med en fornemmelse af et band med potentiale, og det skal være spændende at stifte bekendtskab med debuten, når den udkommer til februar.

The Raveonettes *****
Forud for denne første koncert på Sune og Sharins danske turné har de to raveonetter modtaget store roser for deres seneste optrædener i USA og Canada, og derfor var det selvsagt spændende at se, om de kunne leve om til de flotte ord denne aften på Voxhall i Århus. Der skulle da heller ikke gå mere end par sekunder efter at Sune og Sharin med bassist og trommeslager havde indfundet sig på scenen og sparket gang i "Gone Forever", før at det stod klart, at denne optræden var alt andet end another day at the office.

Nummeret får mere tråd og støj end på albumversionen, og det er bestemt klædeligt. Efter et kort "tak skal i ha'" tændes der op under "Do You Believe Her", der denne aften er hæsblæsende ad helvede til og leveres i en udgave, der sætter gang i tanker om, hvorvidt stroboskoplys mon er blevet opfundet udelukkende for dette nummers skyld. Det er stærkt, medrivende og mest af alt hamrende sejt fremført.

"Veronica Fever" byder på feedende guitarer og en vidunderligt tung bas, der rammer lige hvor den skal, mens flænsende rock 'n' roll blandes med engleblide vokaler og surf, så det er en ren fryd. I numrene fra In and Out Of Control er der ikke meget tilbage af Thomas Troelsens ellers glimrende strømlinede produktioner, der live får et skud rå og dystert klingende guitarer oven i hatten. Gang på gang overvældes man af skingre bølger fra de guitarstrengene, der bliver revet og flået i, så selv Neil Young ville være stolt.

20 års jubilæum

Sharin røber, at det i aften er nøjagtigt 20 år siden, Sune Wagner først stod på en scene, og Sune uddyber, at det dengang var Sønderborghus, der udgjorde rammerne. Generelt er der denne aften en langt større kontakt til publikum, end der normalt er til Raveonettes' ofte ret fåmælte og noget indadvendte koncerter, og det skaber virkelig en god stemning.

"Dead Sound" får hænderne i vejret på publikum, og en stille, men kradsbørstig version af "Bowels Of The Beast" går over i "Break Up Girls!", der serveres på en delikat bund udelukkende bestående af bas og tamburin. Det er underspillet på en måde, så energien ligger og ulmer under overfladen hele nummeret igennem; det vil sige, lige indtil Sune og Sharin ifører sig deres respektive guitarer og lader sangen bryde ud i lys lue og fræsende guitarstøj.

"Bang!" giver albumversionen baghjul, og denne hamrende charmerende lille popperle er i aften et noget mere beskidt bekendtskab end ellers, mens "The Beat Dies" har Sharin på solo-sang bag trommerne, som får en gang Moe Tucker-treatment. På "D.R.U.G.S." spilles der, som havde bandet en vis herre i hælene. Dog uden at deres trademark coolness på noget tidspunkt lades i stikken.

Sune fremfører den fremragende "Little Animal" solo, og som han står der alene i spotlyset med sin guitar ligner han vitterligt en ulykkelig teenager in love. Herefter er det Sharins tur til at stå alene, og efter en indfølt "Oh, I Buried You Today" giver hele bandet den alt, hvad remmer og tøj kan holde i "Love In A Trashcan".

"Vi nyder at spille, selvom det nogle gange ikke ser sådan ud"
Efter mesterstykket "Suicide", der for denne anmelder står som In And Out Of Controls stærkeste nummer, fortæller Sune, at det: "virkelig har været super-fedt at spille i aften. Det kan godt være, at det nogle gange ikke ser sådan ud, men vi nyder det virkelig. Det er godt at være hjemme." Som publikum står man da helt klart også med følelsen af at overvære et band, der giver sig fuldt ud og virkelig nyder at stå på scenen, selvom det måske ikke er lutter smil og "er I der?"-udråb.

"Aly, Walk With Me" er sidste nummer, før bandet forlader scenen for hurtigt at blive klappet ind igen, hvor "Last Dance" er første ekstranummer ud af tre, og bedst som man står og tænker, at det egentlig ville være på sin plads med "Atack Of The Ghost Riders", lyder den velkendte trommerytme fra scenen, og omtalte nummer skaber ekstatisk furore blandt publikum, før der sættes et stort og flot punktum for en formidabel optræden med "That Great Love Sound".

Denne signatur har i tidens løb været vidne til en ikke uanselig mængde Raveonettes koncerter, og denne står klart som den bedste til dato. Hvor det før i tiden var entimes-koncerter med minimal publikumskontakt, var der her til aften tale om en fuldblods rock 'n' roll-optræden. Raveonettes kom ikke bare ud over scenekanten; de fyldte hele rummet, og de heldige, der har billetter til bandets koncerter de kommende dage rundt omkring i landet kan roligt glæde sig, og de, der ikke har, burde edderhuggeme skynde sig ud og anskaffe sig dem.

The Raveonettes' turné fortsætter til følgende byer:

2. december på Posten, Odense.

3. december i Studenterhuset, Aalborg.