Jonathan Johansson: Mono, by:Larm, Oslo

Jonathan Johansson, Mono, by:Larm, Oslo

Jonathan Johansson: Mono, by:Larm, Oslo

Anmeldt af Simon Christensen | GAFFA

Lige som man skulle tro, at den svenske romantiker af en sangskriver, Jonathan Johansson, ikke ville gøre det mindste for at bryde det danske blik på de svenske musiksterotyper, så kom netop dette brud halvvejs i Johanssons anden by:Larm-koncert. De første tre numre - blandt andet den smukke "Aldrig Ensam" - er langsomme, salige melodier med en tradition i de svenske viser og nabolandets gennem historien fornemme omgang med popskabelonen. Det var blandet andet dét, som sidste år fik vores anmelder Lars Löbner til at kalde Johansson for en vidunderdreng og tildele debutalbummet fuldt hus; seks stjerner.

Allerede i livegruppens setup var der alligevel en lille indikation af, at projektet ikke er bare er en klassisk svensk sangskriver, for mens Johansson selv spiller poppede og lyse støjende guitarflader, så bærer trommelyden electroclash-elementer og alle de tre andre livemusikere stiller op på én eller anden form for tangenter.

Jonathan Johansson debuterede sidste år med sin i øvrigt ret kristne "En Hand I Himlen", som blev skabt i samarbejde med multiinstrumentalisten Johan Eckeborn. Rent karrieremæssigt er det gået det slag i slag siden. Først en modernisering af en svensk sangskrivertradition med personlig lyrik og et par dansable hits, som appelerede til ungdommen, romantikerne og den interesserede lytter, som elsker referencerne til de tidligere 80'ere. Derefter hjemlandets opmærksomhed via Sveriges P3 Guld, nu by:Larm - og snart kommer han til Danmark.

Kvintetten satte mere tempo og diskostemning på halvejs, og overdrev endda de emotionelle effekter, som specielt begejstrede pigerne, som var låst som sardiner i en tinboks foran scenen på det pakkede, lille Mono. Rumklang på den luftige falset, lyse synthesizerflader og Johanssons overspillede gestik får hans popunivers til at virke lige lovligt lyst og let. De fremragende melodier er der imidlertid ingen, der kan tage fra ham. Specielt numrene "Innen Vi Faller" og titelnummeret, hittet, den dansable "En Hand I Himlen", som blev kulminationen på koncerten. Til slut pillede bandet tempoet ud af koncerten igen med en pompøs sjæler, der trak forsigtige guitarstrum sammen med små orgelmelodier og søde kor.

Jonathan Johansson spiller desuden på Spot Festival i Århus den 22. maj, men han burde i øvrigt også være et emne til årets Roskilde Festival.