Band Ane med flere: Lyd+Litteratur, Musikhuset Århus

Band Ane med flere, Lyd+Litteratur, Musikhuset Århus

Den århusianske forening Litteraturen På Scenen og musikmagasinet Geiger har siden 2002 stået for den årlige Lyd+Litteratur-festival, som forener litteratur, lydkunst og musik. Årets festival sluttede søndag eftermiddag i Musikhuset til en eftermiddag med fokus på litteratur i samspil med elektronisk musik.

Jesper Elving og Jonas Olesen ***

Eftermiddagen åbnede med digteren Jesper Elving og elektronikamusikeren Jonas Olesen. Elving fremførte en række digte, som var blevet skåret op efter bedste cut up-tradition, således at ordene kun lejlighedsvis havde en dybere semantisk betydning, men ellers fik karakter af vrøvlevers à la "Herning får en æggemad" eller var splittet op til smådele, der gjorde hans udtryk bevidst fragmentarisk med stor fokus på ordenes lydside. Omkring ordene smøg Olesen knitrende elektrolyde til en forholdsvis interessant cocktail, som dog til tider virkede lidt mere præget af tilfældigheder, end det egentlig var meningen. Således virkede Elving og Olesen noget overraskede, da Olesens elektrolyde stoppede temmelig brat.

E-xtension-trio ****

E-xtension-trio er et samarbejde mellem digteren Laus Strandby Nielsen, den klassiske pianist Mette Stig Nielsen og programmøren Jakob Riis. Klaveret fyldte meget i lydbilledet, hvor Mette Stig Nielsen både improviserede og fremførte værker af den ungarnske komponist György Kurtág, ofte som en slags mellemspil mellem Strandby Nielsens fabulerende, billedrige digte. Klaverspillet var skiftevis voldsomt dissonant, med vilde slag i tangenterne og på strengene, som også til tider fik lagt nogle bøger ned over sig (det var jo Lyd + Litteratur) og langt mere lyrisk og skønhedssøgende, og Mette Stig Nielsen er tydeligvis en fremragende pianist. Jakob Riis' stemningsfulde elektro-rumlen fik treenigheden til at, ja, gå op i en højere enhed. Ganske godt gået.

Band Ane ****

Eftermiddagens sidste navn var Ane Østergaard alias Band Ane, som fremførte hele sin koncert siddende på scenen med en laptop, et keyboard, et konkylelignende blæseinstrument og et større arsenal af slagtøj til sin rådighed. Musikken rummede ofte samples af forskellige, let opfatttelige stemmer, blandt andet tilhørende den aldrende amatørdigter Alma Krathus, en hjerneforsker og en unavngiven pladeselskabsmand, der gerne ville lave ganske meget om på den gode Band Ane - "det dér duer bare ikke". Meget af musikken var præindspillet og findes på Band Anes seneste album, dobbeltudgivelsen "Anish Music Too & Free", så meget nyt under solen var der ikke denne eftermiddag, trods det litterære tema. Men underholdende, det var det - og meget musikalsk og meget kreativt.

Lyd+Litteratur kan opleves igen under Spot Festival 21.-22. maj

Læs mere på lydpluslitteratur.dk